Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Efter Alabamas abortförslag – Google ändrar sina annonsregler

Publicerad: 20 Maj 2019, 05:56

Foto: Flickr

Google ändrar sina regler kring sökordsannonsering kopplat till ämnet abort.


Ämnen i artikeln:

SökGooglesökmarknadsföring

Efter att Alabama röstade ja till ett förslag om ett totalförbud mot abort i delstaten har Google ändrat sina annonsregler, rapporterar The Drum.

Från och med nu kommer den som vill köpa sökannonsering relaterat till ämnet behöva ha ett certifikat. 

Ett företag kommer behöva uppge om de utför eller inte utför aborter, detta för att det ska bli lättare för människor att utläsa ett företags agenda innan man klickar på en länk. Det innebär att så kallade ”crisis pregnancy centres”, som försöker avskräcka kvinnor från att göra abort kommer klassas som ett företag som inte utför aborter. 

Förändringen kommer beröra länderna USA, Storbritannien och Irland. Även om förändringen kommer i nära anslutning till Alabamas kontroversiella abortförslag skriver The Drum att Google arbetad med förändringen under en tid. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev