Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Effektivt med interaktiva annonser på Facebook

Publicerad: 29 April 2010, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Social interaktion i annonser på Facebook ökar effekten av en kampanj avsevärt. Det visar en ny undersökning som Nielsen och Facebook tagit fram.


De har under sex månaders tid mätt effekten av annonsering på Facebook, och tittat på 14 kampanjer från olika områden. Gemensamt var att alla annonsörer använde sig av social interaktion i form av en fan-sida i sin kampanj.

Inställningen från användare vars facebookvänner interagerat med en kampanj jämfördes med de som sett samma kampanj på sajten, fast utan någon social kontext.

Den sociala interaktionen och bekräftelsen från vänner bidrog bland annat till att varumärkeskännedomen fördubblades jämfört med traditionella annonser. Även köpviljan ökade radikalt när det fanns en social kontext, från 2 procent till 8 procent, och sannolikheten att målgruppen la annonsen på minnet ökade från 10 till 16 procent.

– Annonskampanjer med social kontext kan framgångsrikt utveckla ambassadörer som förstärker kampanjens effektivitet, säger Sean Bruich, kampanjexpert på Facebook i en pressrelease.

Undersökningen visar att ju större fangrupp ett varumärke har, desto större potential att det ger betydande effekt på annonskampanjen. Bekräftelsen som kopplingen till vänner och bekanta som annonser ger erbjuder annonsörer möjligheter att nå en stor del av sin målgrupp, då vissa kampanjer involverar tiotusentals konsumenter, enligt rapporten.

– Många marknadsförare vet att kampanjer som stöds av tredjepartsaktörer som exempelvis vänner och bekanta kan vara särskilt effektiva. Undersökningen visar att Facebook kan hjälpa företag att skapa just sådana kampanjer, säger Jon Gibs, analytiker på Nielsen, i pressreleasen.

Undersökningen genomfördes med hjälp av verktyget Nielsen BrandLift, på Facebooks hemsida, för att mäta konsumenternas attityder och köpvilja utifrån kampanjer som har körts på webbplatsen. Här kan du ta del av hela undersökningen.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.