Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Earth People startar bott-byrå

Publicerad: 11 April 2016, 12:54
Uppdaterad: 11 April 2016, 15:05

Den nya systerbyrån Botanical ska hjälpa de större varumärken med implementering av chatt-bottar. "Om det inte slår så får vi lägga ner, det är inte mer än så".


Nu startar Earth People systerbyrån Botanical i samband med att chatt-bottarna kommer till Facebook Messenger och Skype.

– Det är inte riktigt någon som vet vart det här kommer ta vägen, säger Peder Fjällström, vd på Earth People till Dagens Media.

Fler och fler tjänster bjuder in till utveckling av chatt-bottar. Enligt Earth People är det via denna kanal som många kunder kommer att interagera med tjänster och varumärken, då fler och fler användare slutar att installera nya appar.

– Det ser ut som att de större varumärkena kommer behöva det här i framtiden och det känns spännande att få möjligheten att bygga chatt-bottarna. Vad ska de ha för personlighet, hur ska det kännas när kunder pratar med dem, säger Peder Fjällström och fortsätter:

– Vi har redan fått in ett gäng förfrågningar från större konsumentinriktade bolag, mer än så får jag nog inte säga i dagsläget.

Två bolag som redan använder sig av chatt-bottar är KLM och Uber där konsumenter kan checka in till flyg samt beställa bilar.

En chatt-bott tar kommunikationen längre än en app genom att ställa motfrågor till konsument. Utifrån bottens frågor och konsumentens svar har konsumenten större chans att få mer specifik hjälp, än om konsumtenten hade sökt hjälp via en app.

Earth People har sen länge skapat och utvecklat verktyg för att hjälpa tjänster att prata med varandra. De har bland annat byggt amerikanska bilkampanjer med konversationsteknik samt kopplat ihop Mathem med FindmyiPhone.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.