Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

E-handeln anammar Black Friday

Publicerad: 21 November 2014, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.


Förra året berättade Dagens Media om hur det amerikanska fenomenet "Black Friday" snappades upp av flera svenska företag.

Trenden ser ut att hålla i sig i år, särkilt hos e-handelsföretagen. Både Zalando, Cdon och Ebay har i år flera erbjudande kopplat till "Black Friday".

– Vi körde redan förra året och såg att det fungerade väldigt bra i Sverige. Försäljningen ökade kraftigt, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på Cdongroup till Dagens Media och fortsätter:

– Det är e-handeln som har varit snabbast med att lansera den här dagen och jag tror att det kommer sprida sig ännu mer. Vi ser ett helt annat medialt intresse i år.

Fenomenet, som i USA fått människor att köa i veckor utanför affärerna, har tidigare setts på med en skepsis. Om detta har med namnet att göra, som ursprungligen härstammar från finanskrisen 1869, eller om det kan kopplas till faktumet att 9 personer har dött i samband med dagen, är oklart.

Joakim Borger, pr-konsult på tyska Visual meta som jobbar med "Black Friday" åt sajten shopalike.se, tror inte att fenomenet kommer att bli lika extremt i Sverige som i USA.

– Vi svenskar är nog inte så pigga på att stå och köa ute i kylan. Men jag tror att det kommer komma smygandes i andra former. Det finns en tydlig poäng med att ha en rea inför julhandlen, snarare än efteråt.

Även Ebay har märkt av att dagen vuxit i betydelse. I Sverige kommer sajten att ha flera erbjudanden, bland annat via Tradera.

 – Vi såg en kraftig ökning av trafiken förra året och när vi stämde av med våra handlare inför i år märkte vi att många ville vara med. Det är en stor skillnad jämfört med ett par år sedan, då visste ingen vad det var, säger Christina Kilström, pressansvarig på Ebay, till Dagens Media.

Varför tror du att just e-handeln jobbar så hårt med "Black Friday"?

– I USA är det köerna som är lite av grejen, men vi har tänkt tvärt om. För oss är det ett fiffigt sätt att undvika långa köer. Vi ser det som en bra möjlighet att ta försäljning från fysiska butiker, säger Christina Kilström.

Fakta "Black Friday"

"Black Friday" infaller dagen efter Thanksgiving, den fjärde torsdagen i november. Namnet kopplas ursprungligen till  finanskrisen 1869 men syftar numera på att många butiker går från rött (förlust) till vinst (svart). Dagen omsätter omkring 57,400 000 000 dollar bara i USA. 9 personer dött och över 90 skadat sig i samband med "Black Friday".

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.