Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dynamic Ads till Instagram

Publicerad: 12 Maj 2016, 09:09
Uppdaterad: 12 Maj 2016, 09:09

Facebook ökade sina medieintäkter med 65 procent i jämförelse med tidigare år.

Facebook rullar ut annonsprodukten Dynamic Ads på Instagram.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dynamic Ads innebär att annonsörer automatiskt kan marknadsföra olika produkter ur sin katalog anpassat till vilka produkter som användarna exempelvis har tittat på tidigare eller sökt på.

Nu görs Dynamic Ads även tillgängligt på Instagram.

– Det gör att annonsörer får en helt annan möjlighet att använda Instagram som en försäljningskanal, genom att visa fler av sina produkter och driva försäljning. Dynamic Ads har fungerat väldigt bra på Facebook och ger bra ROI och konverteringar, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook, till Dagens Media.

Dessutom lanseras nya funktioner i Dynamic Ads som är specifikt riktade till resebranschen. Om en användare exempelvis har bokat en flygbiljett kan annonsören välja att föreslå hotell eller erbjuda en hyrbil i just den staden.

– Resebranschen är väldigt mogen i och med att allt sker online idag och man vet hur folk beter sig. Nu kan användarna få relevant annonsering kopplad till vad de redan har gjort.

Samtidigt lägger Facebook till nya funktioner i Custom Audiences som gör att annonsörer och framför allt e-handlare kan styra annonser utefter fler parametrar än tidigare, så som frekvens och hur mycket tid användarna spenderar på annonsörens sajt. Det finns också möjlighet att styra på olika datumintervaller.

– Båda dessa förändringar knyter an till att folk blir allt mer mobila, men gör i princip all sin research i mobilen och med våra nya funktioner och produkter kan annonsörerna få kunderna i hamn med hjälp av sofistikerade retargetingfunktioner.

Kan det här göra att ni får in nya kunder?

– Det här är relevant för alla annonsörer som har någon slags e-shop. Jag tror definitivt att det kommer att göra att fler annonsörer hoppar på Instagram när plattformen öppnas upp för e-handlare på ett helt annat sätt än tidigare då det mest handlat om ren branding.

Dynamic Ads för Instagram och förändringarna i Custom Audiences ska nu successivt rullas ut globalt.

– I slutändan handlar de här lanseringarna om att driva mer och bättre sofistikerad försäljning, och givetvis öka styrkan i mobilen. Det här är funktioner som marknaden efterfrågar och ligger i linje med att göra våra plattformar mer effektiva för annonsörerna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.