Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Du har kort tid på dig i mobilen”

Publicerad: 15 november 2011, 13:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Patrik Österlund, försäljningschef för di.se på Bink, ser stora utmaningar för annonsörer i mobilen. ”Storleken begränsar”, säger han.


Patrik Österlund är en av 1 600 registrerade besökare på årets Sime-konferens.

I dag har han bland annat hört Googles mobilchef Rikard Steiber försöka få företag att satsa på mobilen.

Som försäljningschef på di.se är Patrik Österlund även ansvarig för försäljningen på di:s mobilsajt och app.

– Annonsörernas intresse har ökat markant det senaste året, och allt talar för att det kommer att öka ännu snabbare nästa år.

Hur tror du att de mobila annonserna kommer att utvecklas?

– Den stora utmaningen är att budskapet måste vara stort nog att kunna läsas, trots skärmens begränsade storlek. På webben har annonserna utvecklats under åren från små banners till betydligt större format, för att tillgodose annonsörernas behov. I mobilen är det svårare. Även om annonsen är stor i relation till skärmen, sätter storleken begränsningar och den stund man har på sig att väcka besökarens uppmärksamhet är kortare.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.