Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Domännamn påverkar annonsklick

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Annonser som länkas till generiska domännamn får mer än dubbelt så många klick som annonser som pekar till icke generiska domännamn.


En brittisk studie visar att domännamn som exakt beskriver en produkt, till exempel elektriskacyklar.se, får mycket fler klick i PPC-kampanjer än domäner som inte är generiska, till exempel flyttasigsnabbt.se

Studien visar att generiska domännamn som länkas in i ppc-annonser, till exempel genom Google Adwords, får 105 procent fler klick än annonser med icke-generiska domännamn. Domännamn som består av en exakt produktbeskrivning får också 45 procent fler klick än generiska domännamn som inte är produktspecefika, till exempel dincykel.se

Enligt Memorable Domains, som ligger bakom studien, beror resultaten på att om det är enklare att koppla samman sökord och domäner så uppmuntrar det användarna att klicka skriver Marketing Charts.

I studien påpekas också att domännamnet har stor betydelse för att fungera bra när potentiella kunder söker efter en produkt. Domännamn som stämmer överens med en sökning hamnar högre upp i Googles organiska sök.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.