lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Dom mot Google vinner laga kraft

Publicerad: 21 december 2022, 12:36

Google håller inte med om att deras rutiner bryter mot GDPR.

Foto: John Söderberg/Dagens Media

Google tvingas betala 50 miljoner kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot GDPR när det kommer till Googles ”rätten att bli bortglömd”-rutiner. Google måste sluta meddela sajter när söklänkar tas bort. ”Vi är av uppfattningen att inte minst publicister har rätt att få veta om deras material tas bort ur Googles sökresultat”, säger Joakim Larsson, chef för kommunikation på Google.

Ämnen i artikeln:

GoogleToppnyheter eftermiddag

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Högsta förvaltningsdomstolen ger inte prövningstillstånd i ett mål mellan Google och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). I och med det vinner kammarrättens dom laga kraft. Google tvingas därför betala en sanktionsavgift på 50 miljoner kronor för att ha brutit mot dataskyddsförordningen GDPR. 

Målet har kretsat kring ”rätten att bli bortglömd”, som innebär att du sedan några år tillbaka kan be Google att plocka bort länkar till saker som skrivits om dig. 

Google har haft som rutin att informera sajtansvariga när en sökträff plockats bort i Googles sökresultat. Men i en dom den 30 november 2021 slog kammarrätten i Göteborg fast att detta inte är förenligt med dataskyddsförordningen. Därmed instämde kammarrätten i IMY:s och förvaltningsrättens bedömning. 

Bland andra Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, har kritiserat IMY:s bedömning som han menar är problematisk och att detta slår mot transparensen. Google har även fått stöd från Tidningsutgivarna och vd Johan Taubert som i en tidigare intervju med Dagens Media är stark kritisk mot detta då han bland annat menar att det leder till ett parallellt system till medieföretagens självreglerande medieetiska system.

– Man kan fråga sig vad mediers rätt att publicera är värd om lagen medger inskränkningar i människors möjlighet att hitta det publicerade. Det här är svårt att tolka annorlunda än att yttrandefriheten beskärs, sade Johan Taubert, till Dagens Media i mars 2022. 

I en skriftlig kommentar till Dagens Media skriver Joakim Larsson, chef för kommunikation på Google, att de respekterar beslutet men lyfter att publicister borde ha rätt att få information om när en sökträff tas bort. 

– Vi respekterar domstolens beslut. Vi är av uppfattningen att inte minst publicister har rätt att få veta om deras material tas bort ur Googles sökresultat till följd av en ”rätten att bli glömd”-begäran, och att den transparensen är viktig för att säkra utgivarnas rättigheter i processen. Vi anser också att denna praxis är i linje med GDPR. Tyvärr har domstolen inte samma uppfattning, kommenterar Joakim Larsson. 

IMY utfärdade sanktionsavgiften mot Google redan den 10 mars 2020, därefter har alltså målet överklagats och prövats i både förvaltningsrätten och kammarrätten. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev