Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DN: "Vi tror på produkten"

Publicerad: 17 Augusti 2012, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Nyligen meddelade SvD att de lägger ner Ipadmagasinet Insikt. På DN tror man dock på en fortsatt stark utveckling för läsplattemagasin.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDagens Nyheter

Efter mindre än ett år lade Svenska Dagbladet ner sitt Ipadmagasin på grund av dålig lönsamhet. Enligt Anna Åberg, chef för dn.se, har dock Dagens Nyheters läsplattemagasin DN+ inte märkt av någon försämrad lönsamhet.

– DN+ fick ett ordentligt uppsving efter att vi lanserade det digitala paketet där både DN+ och dagensnyheter.se ingår. I de undersökningar som vi har gjort bland våra läsare får DN+ alltid väldigt höga betyg och det är roligt eftersom det är en sån fantastisk produkt, säger hon till dagensmedia.se.

Enligt Anna Åberg är det viktigt att fortsätta att fokusera på tidningens digitala paket, då läsarnas vanor kontinuerligt förändras.

– Det digitala paketet var väldigt viktigt för oss eftersom vi ville kunna erbjuda våra prenumeranter att läsa DN på det sätt de önskar. Många vill fortfarande läsa sin morgontidning på papper, men en del föredrar telefonen eller läsplattan. Då måste vi finnas där också, säger hon och fortsätter:

– Våra läsares vanor kommer att ändras, det skedde väldigt snabbt när det gäller mobilen och kan gå lika snabbt för läsplattor.

Även om Anna Åberg säger att magasinet redan har fått en stor användarskara, så vill hon inte gå in på hur många som har laddat ner appen sedan 2011, då siffran låg på 26 000.

– Jag vill inte gå ut med några siffror men det är betydligt fler än så, säger hon.

Hur ser era planer ut för DN+?

– Jag kan inte säga så mycket just nu, mer än att vi kommer att bygga om lite under hösten. Vi tror på produkten och vi kommer att fortsätta att utveckla den.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.