DN och SvD i täten för digitala prenumerationsboomen

2018-01-01 07:00  

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.

Donald Trumps valseger och hetsande mot medier fick en oförutsedd konsekvens. Den bekymrade delen av befolkningen började vallfärda till de traditionella medierna och deras digitala erbjudanden.

New York Times har på ett år ökat sina digitala prenumeranter med 60 procent till 2,5 miljoner. Inklusive print, har tidningen 3,5 miljoner prenumeranter, vilket är dess högsta siffra någonsin.

I Sverige har Stockholmstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet tagit på sig ledartröjan. DN har flest digitala prenumeranter, men eftersom SvD tagit mer betalt har det varit ett jämnare lopp intäktsmässigt. Båda har fördubblat sina digitala prenumeranter på drygt ett år, och i oktober hade Dagens Nyheter 118 000 och Svenska Dagbladet 55 000 heldigitala prenumeranter.

Sverige har inte haft någon Trump­effekt, men kanske en SD-effekt, och det verkar som att den polarisering som kan skada räckviddsmedier och public service kan vara en framgångsfaktor för betalmedier som satsar på kvalificerad journalistik.

Bättre teknik, smartare prissättning och kundbearbetning baserad på data är ytterligare framgångsfaktorer. Svenska lokaltidningar har inte kommit lika långt. Mittmedia har försökt hårdast och pratat mest, men siffrorna är fortfarande blygsamma.

Här får man i stället besöka grannlandet Norge för den verkliga framgångssagan. Amedia, en koncern som framför allt består av mindre lokaltidningar, hade i oktober tredubblat antalet heldigitala prenumeranter till 149 000 på 18 månader. Den totala betalda upplagan har nått över drömgränsen 500 000. Några av framgångsfaktorerna är data (som bland annat visar att krim konverterar bäst och kultur sämst), livesändningar från gärdsgårdsserier och att Norge skrotat digitalmomsen.

När Skånska Dagbladet inom kort går online med sin betallösning har alla större betalda dagstidningar utom Expressen någon form av betalmodell på sin sajt. För Stockholmstidningarna har intäkterna från dessa redan blivit en substantiell intäktskälla. Frågan är när detta kommer att ske för de svenska tidningarna utanför Stockholm.

Axel Andén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt