Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

DN: ”Aftonbladet tar en stor risk”

Publicerad: 21 Februari 2011, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Aftonbladet.ses konkurrenter är inte imponerade av marknadsledarens beslut att låsa in sitt featurematerial.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet.seThomas MattssonDN.seAftonbladet

Aftonbladet.se bryter ny mark när de låser in sitt featurematerial och Anna Settman, vd på Aftonbladet, hoppas att konkurrenterna tar intryck.

– Jag hoppas att de följer efter. Ju fler vi är som driver det här desto bättre.

Hon lär inte få sällskap av dn.se vars redaktionschef, Björn Hedensjö, säger så här:

– Ska jag uttala mig för egen del så är det ingenting vi är intresserad av att göra. Vi tror snarare på en bred distribution och en bra annonsaffär.

Han tror heller inte att aftonbladet.ses initiativ är ett recept till en ökad affär på nätet, tvärt emot tror han att det kan komma att straffa tidningen.

– Stänger man in för mycket tar man en ganska stor risk. Det finns gott om alternativ till Aftonbladet för den som vill ha bra featurematerial. Det finns nog en gräns som man ska passa sig för att överträda.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen är förtegen om de egna planerna och om de kan tänka sig att följa aftonbladet.ses spår:

– På Expressen är vi naturligtvis glada för att vi är Sveriges mest lästa betalda dagstidning, men på nätet är Aftonbladet fortfarande marknadsledare och det som görs med Plus-tjänsten är därför viktigt för hela branschen. Jag vill dock inte säga något om våra planer.

Dante Thomsen

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.