Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Display växer snabbare än sök

Publicerad: 27 Maj 2015, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Displayannonseringen ökade med 15 procent i Europa under 2014, visar ny rapport från IAB.


Ämnen i artikeln:

IAB

Totalt omsatte onlineannonseringen i Europa 260 miljarder kronor förra året, vilket är en ökning med 11,6 procent jämfört med året före. Det visar IAB:s årliga undersökning Adex Benchmark.

Mest växte annonsmarknaderna i Slovenien, Irland och Vitryssland.

Onlinemarknaden i Sverige omsatte 8,5 miljarder kronor, enligt rapporten, vilket gör Sverige till den sjunde största marknaden för onlineannonsering bland de länder som ingår i undersökningen.

– Sverige fortsätter att vara i framkant och behåller sin plats som sjunde största online-reklammarknaden i Europa före ett stort land som till exempel Spanien. Ökningen i Sverige från 2013 till 2014 är precis i paritet med ökningen för hela Europa, säger IAB Sveriges vd Charlotte Thür till Dagens Media i en kommentar till rapporten.

Displaymarknaden stod för den snabbaste tillväxten 2014, 15,2 procent, medan sökmarknadens tillväxt bromsade in något och hamnade på 10,8 procent. Sökmarknaden är dock alltjämt den största onlinekanalen, med en omsättning på 124 miljarder kronor jämfört med displaymarknadens 92 miljarder.

– Tillväxten möjliggörs främst genom ökat användande av intellegent data. Data är tillväxtmotorn bakom reklam och fungerar som en bindväv mellan konsumenter, media och varumärken, säger Adex-rapportens författare Daniel Knapp, research-chef på IHS Technology, i ett pressmeddelande.

Inom display växte mobilannonseringen med hela 75,5 procent under året och uppgår nu till 18 procent av displaymarknaden, medan onlinevideo står för 15 procent.

Marknaden för kataloger och eftertext växte med 5,8 procent till 41 miljarder kronor.

Topp 10-lista av marknader i Europe 2014:

  1. UK – 75,3 miljarder kronor
  2. Tyskland – 45,7 miljarder kronor
  3. Frankrike – 31,3 miljarder kronor
  4. Italien – 16,1 miljarder kronor
  5. Ryssland – 15,2 miljarder kronor
  6. Nederländerna – 12,7 miljarder kronor
  7. Sverige – 8,5 miljarder kronor
  8. Spanien – 7,6 miljarder kronor
  9. Danmark– 5,9 miljarder kronor
  10. Norge – 5,9 miljarder kronor

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.