Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Disney och The Trade Desk tecknar avtal för automatiserade annonser

Publicerad: 14 juli 2022, 11:48

Disney och The Trade Desk har skrivit på ett avtal som leder till högre samarbetsnivå och en lösning för att rikta annonser utan kakor.


Ämnen i artikeln:

DisneyNyheter

Annonsföretaget The Trade Desk har tecknat ett nytt avtal med Disney Advertising. Det innebär ett utvecklar samarbete mellan parterna. Annonsörer och varumärken kommer få tillgång till automatiserade annonser ur Disney-katalogen. Dessutom kommer Disneys och Trade Desks programvaror matcha data sinsemellan.

– Vi har spenderat flera år med att utveckla vår data- och teknikstrategi för att skapa lösningar för annonsörer utifrån en hög integritetsnivå. Den här lösningen som är först på marknaden, skapar grunden för att ge ökad tillgång till Disneys portfölj, validerad av kraftfulla insikter om publiken på ett sätt som är automatiserat och tillgängligt. Disney fortsätter sin ambition att utveckla en databaserad, teknik- och innovationsdriven samt framtidsorienterad teknik för att nå sin publik, säger Rita Ferro, chef över annonsförsäljning på Disney Media & Entertainment Distribution.

Denna typ av samarbete är ett resultat av utfasningen av spårningscookies, och är ett alternativ för att kunna rikta annonser utan tredjepartskakor. Disneys avtal med The Trade Desk är ett steg för att möjliggöra större interoperabilitet i det programmatiska ekosystemet i stort.

– Med avtalet blir Disney och The Trade Desk pionjärer för ett nytt sätt att adressera publiken i en miljö utan cookies. Genom att skapa interoperabilitet möjliggör vi för våra kunder att aktivera förstapartsdata programmatiskt i stor skala, mot premiuminnehåll, över alla kanaler. Som ett resultat kommer annonsörer att kunna leverera relevant reklam, samtidigt som de säkerställer att konsumenterna har mer kontroll över sin egen integritet, säger Tim Sims, chief revenue officer, The Trade Desk.

Disney kommer att dela med sig av förstapartsdata om sin publik, och använda sig av liknande information från The Trade Desk Unified ID 2.0-ramverk. Förhoppningen är att utöka portfolion för medieköpare och annonsörer.

Tidigare har Disney meddelat att man, likt Netflix, utforskar annonsfinansierade prenumerationer för sin streamingtjänst Disney+. 

ALICIA PRICE
alicia.price@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DisneyNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev