Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Discovery släpper ny global streamingtjänst: Dplay byter namn till Discovery Plus

Publicerad: 3 december 2020, 07:14

Nicklas Norrby är vd för Discovery i Norden och säger att det blir ännu mera sportinnehåll på den nya tjänsten Discovery Plus som släpps i början av nästa år i totalt 25 länder, däribland Sverige.

Foto: Discovery Networks + Discovery Sverige (bilden är ett montage)

I början av nästa år släpper Discovery en ny global streamingtjänst. Därmed byter nordiska Dplay namn till Discovery Plus och sportinnehållet växer.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryDiscovery NetworksDplayAVODSVODVerizon media

Som Dagens Media rapporterade i september ska Discovery rulla ut en ny egen global streamingtjänst i början av 2021. Men i höstas var namnet på tjänsten inte offentliggjort. 

Nu står det dock klart att den ska heta Discovery Plus, enligt ett pressmeddelande. Även den befintliga nordiska streamingtjänsten Dplay får det nya namnet. 

– För våra svenska och nordiska Dplay-kunder betyder detta att de i januari möts av ett helt nytt varumärke. De kommer att ha tillgång till samma innehåll som vi har tillgängligt på Dplay i dag och självklart ännu mer exklusivt innehåll i framtiden. Dessutom kommer vi att erbjuda ännu mer av vårt sportinnehåll på den nya streamingtjänsten, säger Nicklas Norrby, vd för Discovery i Norden, i pressmeddelandet.

LÄS MER: Uppgifter: Discovery släpper streamingtjänst 2021  

Plattformen ska i Norden fortsatt både utgöras av en abonnemangsbaserad (avod) samt en annonsfinansierad version (svod).

Mer Eurosport-innehåll på nya plattformen

Eurosports sporträttigheter, såsom tennis, cykling, vintersport och fotboll, flyttar in på Discovery Plus och gör i Norden de befintliga Allsvenskan-sändningarna sällskap.

Plattformen ska först lanseras på den amerikanska marknaden den 4 januari, där den släpps i samarbete med telekombolaget Verizon, sedan rullas den ut i totalt 25 länder. Först ut är Indien, Storbritannien och Irland. När landlanseringarna är genomförda byter Dplay namn i till Discovery Plus även i Norden. 

David Zazlav, vd för globala Discovery Inc, uppger i en kommentar att målet med det nya namnet och varumärket är ”att blir en världsledande leverantör av ”non-scripted”-berättande inom streaming, alltså berättande utan manus och regi, exempelvis sportevenemang.

Målet på lite längre sikt är att även släppa tjänsten på latinamerikanska marknader – samt i delar av Asien. 

LÄS OCKSÅ: SVT tar plats hos Dplay 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News