Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

Publicerad: 18 September 2014, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Annonsörerna stängs ute när ett Facebook för rika lanseras.


Ämnen i artikeln:

Facebook

James Touchi-Peters är mest känd för sina år som dirigent för Minnesota Philharmonic Orchestra. Nu släpper han taktpinnen.

CNN, och ett flertal andra internationella medier, rapporterar om hans skapelse "Netropolitan – the online country club for people with more money than time."

Enkelt uttryckt är Netropolitan ett Facebook – enbart för rika.

– Vi tror att det finns ett behov av en gemenskap som denna, och vi fyller behovet, säger James Touchi-Peters till CNN.

Inträdesavgiften är på 9000 dollar, motsvarande 65 000 kronor. Därefter kostar Netropolitan motsvarande dryga 20 000 kronor om året.

Sajten lanserades i tisdags, och James Touchi-Peters bedyrar att det inte är frågan om något skämt.

– Detta är hundra procent på riktigt, säger han till CNN.

Förutsatt att affärsidén, att samla världens rika på ett och samma nätforum, skulle fungera torde Netropolitan vara premiumannonsörernas våta dröm.

Men den dörren är stängd.

Ingen tredjeparts- eller displayannonsering kommer att säljas eller visas, och tjänsten distribuerar inga kommersiella erbjudanden.

”Men vi tillåter företag att skapa grupper och att medlemmar själva gör reklam till andra medlemmar, under strikta villkor”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.