Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Digitalt gick om print under 2014

Publicerad: 13 Januari 2015, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:17

Medieinvesteringarna som förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 2,6 procent under 2014.


Under helåret 2014 förmedlades medieinvesteringar på drygt 13 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt på 2,6 procent eller 328 miljoner kronor, jämfört med 2013.

– En stark konjunktur och låga räntor har varit faktorer som drivit medieinvesteringarna i rätt riktning. Vi kan också se att mediebyråbranschen är mitt inne i en stark förändring, där stora summor flyttar från traditionella mediekanaler till digitala kanaler. Denna utveckling kommer inte att avta eller minska under 2015 – tvärtom, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den största ökningen står digitalt, som ökade med 24 procent, för. Det innebär också att digitalt nu gått om print. Andra starka medier under året var bio, radio och utomhus, som alla hade en tillväxt på över 10 procent.

De som backar är printkategorierna kvällspress, storstadspress och populärpress, som alla tappar mer än 10 procent. Tv, som är det största mediet, tappade 3,6 procent jämfört med året innan. Tv, som tappat 187 miljoner kronor i annonsintäkter, står för det största tappet i kronor.

Trots en total ökning i medieinvesteringar, under 2014 avslutades året med ett tapp. Medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 3,1 procent under december, jämfört med samma månad föregående år. Totalt förmedlades 950 miljoner kronor.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.