Digitala trender som kan förändra ditt arbetsliv 2018

2018-01-03 14:01  
"Vi tror att denna upplaga av Trends kommer att både provocera och inspirera, men framförallt erbjuda företag handfasta råd för hur de kan förbereda sig och ta tillvara på de utmaningar och möjligheter som ligger framför oss", säger Daniel Freeman på Fjord i Sverige. Bild: Flickr

Den fysiska upplevelsens betydelse – och vikten av att kombinera det digitala med det fysiska – ligger i topp när Accenture och Fjord presenterar sin årliga analys över digitala trender.

Varje år kommer Fjord Trends, som är ett dotterbolag till Accenture, ut med en analys över vilka digitala trender som kan komma att påverka arbetssätt och vardagsliv.

Analysen bygger på förstahandsobservationer, tredjepartsundersökningar och Fjords arbete med kunder, och bland de 1000 tillfrågade i undersökningen finns bland annat designers och utvecklare.

Daniel Freeman på Fjord i Sverige, säger i ett pressmeddelande att vår relation till i princip allt runt omkring oss kommer att omdefinieras i takt med att digitaliseringen går från att vara en enskild faktor till en välintegrerad del av den fysiska världen.

– Den stora frågan är hur den nya tekniken kommer att lyckas interagera med människor, en avgörande fråga för individer, samhällen och företag. Vi tror att denna upplaga av Trends kommer att både provocera och inspirera, men framförallt erbjuda företag handfasta råd för hur de kan förbereda sig och ta tillvara på de utmaningar och möjligheter som ligger framför oss, säger Daniel Freeman i pressmeddelandet.

Listan består av sju digitala trender och listas här nedan.

Fjords sju digitala trender 2018:

1) Det fysiska slår tillbaka: Det digitala har varit i rampljuset tillräckligt länge – idag finns två typer av varumärkesupplevelser som bägge måste vara i fokus. Nu gäller det att kombinera det digitala med det fysiska för nå användarna.

2) Datorer har ögon: Förutom att förstå våra ord, så kan datorer också tyda avancerade bilder utan hjälp från människor. En utveckling som skapar spännande möjligheter för nästa generations digitala tjänster. 

3) Algoritmens slavar: Företag måste kunna skapa marknadsföringsstrategier som vinner över algoritmerna. Idag står ofta algoritmer mellan företagen och deras kunder, algoritmer som är immuna mot traditionella marknadsföringsmetoder. 

4) En maskins sökande efter mening: AI kanske kommer att förändra våra jobb, men behöver inte nödvändigtvis ta bort dem. Vi kan - och borde – tänka på hur vi kan samarbeta med de maskiner som hjälper oss att utvecklas. 

5) Vi tror på transparens: Blockchain har potential att skapa öppenhet och minska osäkerheten på Internet, återupprätta förlorat förtroende och reparera relationer.

6) Etisk ekonomi: Organisationer kommer att behöva ta ställning i politiska och samhälleliga problem, oavsett om de vill eller inte. Konsumenterna tar redan ställning genom att välja varumärken vars verksamhet stämmer överens med deras grundläggande värderingar.

7) Designa utanför boxen: Designens ökade betydelse inom organisationer är en tillgång. Men i en värld där alla tror att de är designers, behöver dagens designers se över hur de arbetar, lär sig nya färdigheter och pusha sig själva – så att de fortsätter att ligga i framkant.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt