Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Digitala medier-expert: "Det skulle bli kaos"

Om it-jättarna gör allvar av hotet att skrota cookies riskerar mindre aktörer att slås ut, säger Patrik Lööf, digitala medier-expert på Scream.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Helen Preutz


Publicerad: 30 Oktober 2013, 09:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:58

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerScream

Tidigare i dag skrev Dagens Media att flera it-jättar, Google, Facebook och Microsoft, hotar med att fimpa cookies. Uppgifterna som från en artikel i Wall Street Journal är hittills obekräftade.

Dagens Media har sökt Google Sveriges kommunikationschef Gustaf Brusewitz, som valt att lämna en kommentar via mejl.

"Vi menar att tekniska förbättringar kan bidra till att öka användares säkerhet och samtidigt säkerställa att webben förblir ekonomiskt livskraftig. Vi och andra har en rad koncept på detta område, men de är alla i ett väldigt tidigt skede", skriver kan till Dagens Media.

På en rak fråga om Wall Steet Journals uppgifter stämmer eller inte väljer han att inte svara.

"Jag har ingen ytterligare kommentar utöver det jag skickade tidigare", skriver Gustaf Brusewitz till Dagens Media.

Patrik Lööf, expert på digitala medier på Scream och mediebyrårepresentant för Sveriges Annonsörers kommitté för internetmarknadsföring, är skeptisk till att it-jättarna kommer att skrida till verket och skrota cookies.

– Jag har svårt att se att Google skulle slakta hela sin affärsidé, säger han till Dagens Media.

Om det trots allt skulle hända tror han att det skulle bli tufft.

– Det skulle säkert bli kaos i början, men det skulle ganska snart lösas genom att man utvecklar egna nya eller befintliga system.

Finns det några som skulle drabbas värre än andra?

– Mindre aktörer som inte har råd att utveckla löper risk att slås ut.

I ett långsiktigt perspektiv tror Patrik Lööf dock inte att effekten av skrotade cookies skulle bli särskilt stor.

Dagens Media söker öven ansvariga på Microsoft och Facebook i Sverige.

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerScream

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.