Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Digitala annonsintäkter över 100 miljarder i USA

Publicerad: 8 Maj 2019, 06:59

Foto: Janne Næss

För nionde året i rad visar de digitala annonsintäkterna på en dubbelsiffrig ökning på den amerikanska marknaden, enligt färsk studie från IAB.


Ämnen i artikeln:

IAB

För första gången någonsin nådde de digitala intäkterna i USA över 100 miljarder dollar, skriver Adage.

Enligt IAB landade de digitala annonsintäkterna på sammanlagt 107,5 miljarder dollar, vilket är en rejäl ökning jämfört med 88 miljarder året innan.  

Som jämförelse stod tv-intäkterna för 71 miljarder dollar samma period. 

Det är det nionde året i rad som digital annonsering sett en dubbelsiffrig tillväxt men David Silverman, partner på PWC som gjort undersökningen åt IAB, flaggar för att den tillväxten kan komma att uppleva en del motvind framöver såsom olika cookie-lösningar för webbläsare och amerikansk integritetslagstiftning. Samtidigt så kan exempelvis DOOH och blockchain se till att förhindra motgångarna. 

Det var 2016 som mobilt gick om desktop för första gången sedan IAB:s första mätningar 1996. Idag står mobilt för näsan 65 procent, 70 miljarder, för all digital annonsering. Det är en ökning med 40 procent jämfört med föregående år. Främst är det formatet video som ökar med 37 procent till 16,3 miljarder dollar. 

Sökannonsering tar nästan hälften av alla digitala annonsintäkter, totalt 48,4 miljarder dollar under 2018, jämfört med cirka 40 miljarder dollar 2017. 

Digitalt audio växte till 2,3 miljarder, vilket innebär en ökning på 23 procent. Främst är det nya innovationer inom området samt podcastintäkter som bidragit till ökningen. 


Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.