Digital katalog först ut på Expressen

2011-09-15 05:04 Synnöve Almer  

The Virtual Pulp Company lyfter in företagens klassiska produktkatalog på webben. Annonsören Electrolux är först ut att testa annonslösningen på Expressen.

The Virtual Pulp Company har skapat en katalogtjänst för webben som ska locka nya annonsörer att enkelt testa onlineannonsering.

– Katalog-annonsörerna betalar en summa varje gång en användare öppnar katalogens annons på en specifik sajt, vilket påminner om hur man betalar för sök, säger Henrik Lohk, som är grundare av Adtoma och VPulp.

Det är gratis för företag att lägga upp sin pdf-katalog i tjänsten. Målet är att koppla ihop annonser för kataloger inom ett ämnesområde till sajter eller undersajter som angränsar till ämnet. Försäljningen av katalogannonserna sköts av ett externt säljbolag.

De stora medierna har ungefär lika många bannerannonsörer i dag som för tio år sedan, samtidigt som sidvisningarna per användarsession minskar, enligt Henrik Lohk.

– Man kan säga att internet inte är lika intressant som annonsmedium som distributionsmedium. Ett par sätt att komma runt detta problem kan vara att betrakta annonsörens katalog som värdefullt innehåll för mediets läsare, att inte tala om banners utan istället om klassiska kataloger distribuerade och öppnade av användare likt DR världens principer.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt