Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DI-vd kan bli säljchef för nätet

Publicerad: 26 Augusti 2009, 04:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Varken Expressen eller Aftonbladet kommer att öka sin försäljning på nätet under året, jämfört med i fjol. Bonnier har nu planer på att utse en övergripande säljchef för internet.


Det ska vara Martin Ahrend, i dag vd för Dagens Industris sajt DI.se som är aktuell för uppgiften att samordna säljet för Bonnier-sajter som Expressen.se och DN.se. Han verkar inte så benägen att kommentera uppgifterna.

– Det förs diskussioner om hur vi ska öka våra intäkter. Men en massa människor ska informeras. Det kommer att ske under hösten. Men hur det ska se ut har jag inga kommentarer till, säger han. 

En person som inte tycks ha fått information är Torbjörn Wittsröm, försäljningschef för Expressen.se. 

– Nej, vi har inga försäljningssamarbeten utom när vi driver gemensamma sajter som Väderkanalen, Alltombarn och Alltommat, säger han.

Fler samarbeten kan behövas. Under 2008 kom Expressen.se upp i en försäljning på uppskattningsvis 100 miljoner kronor. Den siffran kan Expressen inte försvara i år även om det har varit "lite ljusare" i sommar. Torbjörn Wittsröm vill dock inte ange några siffror över hur stort tappet är.

– Vi har varit beroende av motorannonsörer, men där sker förändringar både i struktur och konjunktur. Man kan säga att Saab inte kör några jättekampanjer. Men läkemedel och resor går bra, säger han.

Mattias Fyrenius, chef för nya medier på Bonniers tv-kanal, tror på mer samarbeten inom koncernen:

- Vi tittar hela tiden på hur vi kan göra nya saker och förbättra gamla saker ihop.

Mattias Fyrenius anser att Bonniers inte kan göra affärer av den omfattande trafiken som sajter som Expressen.se, DN.se och TV4.se har.

- Den riktigt stora frågan för oss alla är hur vi kapitaliserar på trafiken vi sitter på. Vi löste det för fem år sedan med en gammal affärsmodell. Men nu kommer frågan tillbaka med full kraft. Det kommer att krävas ett helt annat upplägg för affärsmodeller på nätet. Att det finns stora värden på nätet är uppenbart, men för oss medieaktörer handlar det om att tänka om och nytt.

Mattias Fyrenius berättar om ett Bonnier-samarbete som inleds denna onsdag. Då ska TV4-sajten Fotbollskanalen agera återförsäljare av biljetter till fotbollsmatcher på Canal Plus sportsajt C-Sports.

- Vi vill hjälpa vår koncernsyster att få ytterligare fart på affärerna. Och vi ser det som intressanta möjliga intäkter för Fotbollskanalen. Och så är det ett spännande försök att hitta nya affärsmodeller, säger Mattias Fyrenius.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.