Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

DI slår ihop papper och webb

Dagens Industris webb ska inte längre vara ett eget bolag. Samtidigit ska de olika kanalerna samarbeta ännu mer, skriver resume.se.


Publicerad 2011-11-21 15:22
Uppdaterad 2015-12-06 14:50

Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

Dela artikeln:

DI:s dåvarande chefredaktör och vd Gunilla Herlitz ville separarera papperstidningen och webben och tvingade sajten att göra rewrites av papperstidningens artiklar och förbjuda all dubbelpublicering. När hon sedan gick till Dagens Nyheter införde hon liknande riktlinjer där.

Peter Fellman, som tog över som chefredaktör på DI hösten 2009, styr nu om.

– Läsarna struntar fullkomligt i från vilket bolag en nyhet kommer. De vill ha vår information där de just då är och på den plattform de har. Samtidigt ska den som betalar ha mer än den som inte betalar. Därför ska vi hitta ett smartare sätt att jobba och ta betalt på rätt sätt så att vi får maximal effekt ur båda kanalerna, säger Peter Fellman till resume.se.

Pappret och di.se ska framöver ligga i samma bolag och Peter Fellman tar över utgivarskapet även på di.se. Den tidigare utgivaren Linus Paulsson fortsätter dock att vara chef för sajten.

– Vi finns i allt fler kanaler: läsplatta, app, magasinet DI Dimension och DI Weekend samt driver konferenser. Webbens annonsförsäljning har flyttat till Bink. Då finns inget skäl att ha webben i eget bolag, säger han.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.