Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Di.se ersätter artikel efter kritik

Publicerad: 22 April 2013, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Efter massiv kritik ersatte di.se en artikel där Nestlés vd påstås förespråka privatisering av vatten.


Ämnen i artikeln:

DI.se

I artikeln som publicerades på lördagen påstås livsmedelsjätten Nestlés vd Peter Brabeck-Lethmate förespråka idén om att allt vatten i världen bör privatiseras.

Artikeln fick stort medialt utrymme och spred sig som en löpeld i sociala medier. Inom loppet av några timmar hade tusentals läsare delat artikeln på Facebook och kritiken mot Nestlé var rasande.

Uppgifterna har bland annat uppmärksammats av digitalrådgivaren Niklas "Deeped" Strandh, som på sin blogg skriver att uppgifterna som artikeln byggde på var flera år gamla och härstammade från sju år gammal film – något som inte angavs i artikeln.

Uppmärksamma läsare lyckades dock spåra ursprunget till dokumentären ”We Feed the World”, från 2005. Då vändes även kritiska röster mot di.se för att man lyft uttalandet ur sin kontext.

Efter kritiken har artikeln ersatts med en ny version.

– Både sakfrågan och artikeln blev mycket kommenterad, säger Klas Granström, chef för di.se till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Researchen blev inte tillräcklig och ämnet togs ur sitt sammanhang. Nu har vi skrivit en ny artikel som reder ut otydligheterna och felaktigheterna.

Den gamla artikeln kommer att finnas kvar i anknytning till den gamla.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

DI.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.