Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DI rullar ut mobilsajt och ny app

Publicerad: 26 Juni 2013, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Sent omsider skaffar Dagens Industri en mobilanpassad sajt. Till hösten släpper man även en ny mobilapp.


Ämnen i artikeln:

DI.seDagens Industri

Det var tidigare i veckan som det var premiär för di.ses mobilanpassade sajt.

– Vi har fått väldigt positiv respons och rent tekniskt har det fungerat över förväntan. Tekniska projekt tenderar ju att vara mer komplexa än man tror, men vi har fått det att fungera, säger Klas Granström, redaktionschef för digitala medier på Dagens Industri.

Borde ni inte ha haft en mobilsajt för länge sen?

– Absolut. Vi har tidigare haft en väldigt gammal mobilsajt som legat på en separat domän, men som vi inte marknadsfört. Surfandet har företrädesvis skett på vår vanliga desktopsajt och det har fungerat bra. Men läsandet i mobilen exploderar och då finns ett växande behov av att ta till sig en så stor sajt som di.se på ett mer effektivt sätt.

All trafik från mobiltelefoner kommer automatiskt att skickas till mobilsajten, men läsarna kan fortfarande välja att gå tillbaka till desktopsajten. Prenumeranter av papperstidningen ska även kunna läsa pappret direkt i mobiltelefonen.

Från läsplattor är det desktopsajten som gäller även i fortsättningen.

Di.se besöktes av 863 000 unika webbläsare i vecka 24, enligt Kia-index.

Hur stor andel av trafiken kommer att komma från mobiler?

– Det är väldigt svårt att säga, men nu under sommaren kan jag tänka mig att det är en större andel än annars. Jag kan tänka mig 15-50 procent av trafiken under sommaren, men det är bara en gissning.

Men några billigare format i mobilen kommer inte annonsörerna att kunna räkna med.

– Vi tycker att priser som utgår efter storleken på formaten är förlegade, enligt vår logik. Vi säljer vår målgrupp i olika skärmar och de som surfar i mobilen är snarare våra mest engagerade läsare och den finaste delen av målgruppen. Så det kommer att kosta därefter.

Några listpriser finns dock ännu inte för mobilen, utan försäljningen sker i början gentemot de befintliga annonsörerna.

Klas Granström avslöjar inga detaljer, men säger att det kommer att finnas unika mobilformat.

– I början vill vi erbjuda branschstandarder, men redan under sommaren kommer vi att börja sälja våra unika mobilformat. Vi har till exempel syskonlösningar till vårt panorama på desktopsajten och andra unika format. Våra läsare är vana vid annonser och det finns också ett stort intresse från annonsörerna att testa nya saker, man vill gärna hänga med.

Hur mycket ska ni omsätta i mobilen?

– Vi tänker sälja mobilen företrädesvis i kombination med desktop, men det kommer även att gå att köpa mobilen separat. Vi ser inte mobilen som en separat affär och har därför inga separata mål. Vi tror att det är helheten som annonsörerna vill betala för och den totala volymen som man är ute efter. Men eftersom mobilerbjudandet är nytt för oss så kommer det att ge ett tydligt tillskott.

Till hösten är det även dags för en ny mobilapp från Dagens Industri. Både mobilsajten och den nya appen är designade och utvecklade av Monterosa.

– Mobilappen som finns idag är en förlegad produkt och det har gått för lång tid utan att den utvecklats. Den nya appen kommer att vara något helt annat än dagens app och mer relaterad till tjänster. Nyheter är alltid kärnan, men vi ska ha ett större tjänsteinnehåll än tidigare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DI.seDagens Industri

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.