Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

DI-korre startar nyhetssajt

Publicerad: 1 juni 2009, 09:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Johan Nylander, tidigare London-korrespondent för Dagens Industri, startar The Swedish Wire, en annonsfinansierad sajt med svenska näringslivsnyheter på engelska. "Det är hårfin skillnad mellan att vara modig och att vara dum", säger han.


The Swedish Wire smygstartade i helgen. Innehållet tillverkas av frilansare i Stockholm, London och Bryssel, samt av Johan Nylander själv. Dessutom har han avtal med franska nyhetsbyrån AFP och ett samarbete med Nasdaq/OMX:s nordiska sajt.

- Jag märkte under min tid som London-korrespondent att det finns ett stort intresse för Sverige och svenska företag, ett intresse som vi kanske är dåliga på att ta tillvara på, säger han.

- Vi har starka varumärken, ett sprudlande entreprenörsliv och en intressant svensk modell. Den amerikanska råa kapitalismen är ifrågasatt och internationell affärspress skriver mycket om den svenska humana kapitalismen just nu, fortsätter Johan Nylander.

Sajten ska bara ta upp näringslivsnyheter. Därmed skiljer den sig från andra som skriver nyheter om Sverige på engelska, som The Local, säger han.

- Om The Local är som DN på engelska är vi som DI på engelska. Jag skriver inte om Lets Dance eller om fotboll.

The Swedish Wire finansieras av honom själv och ska drivas av annonsförsäljning.

Hur ser du på tajmingen?

- Det är hårfin skillnad mellan att vara modig och att vara dum. Men om jag håller mina kostnader låga och har en vass nisch tror jag att man kan tjäna pengar, säger Johan Nylander.

Bland potentiella annonsörer finns företag från reseindustrin.

- Detta är antagligen är en målgrupp som reser mycket, säger Johan Nylander.

Sajten ska marknadsföras mot länder där Sverige har en stark export, säger han.

- Jag har ingen stor mediekoncern i ryggen så det blir inga helsidor i Financial Times. Det blir istället sökordsoptimering, sociala medier och via UD:s Sverigefrämjarverksamhet, Exportrådet och svenska bolag ute i världen.

Vad är trafikmålet?

- Det är svårt att säga. Om jag om ett år har 25.000 unika per vecka är jag glad, har jag 50.000 är jag väldigt glad.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.