Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DI jublar över nya podcasten

Publicerad: 15 Oktober 2013, 14:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Premiäravsnittet av Dagens Industris podcast "Digitalpodden" har laddats ner över 130 000 gånger, enligt tidningen. Nu hoppas man att framgången ska ge annonsintäkter.


Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

I fredags lanserade Dagens Industri podcasten "Digitalpodden" som ett led i att stärka bevakningen av den snabbväxande svenska internetsektorn.

Förhoppningen var att på sikt få runt 10 000 lyssnare.

– Jag blev helt chockad när jag såg att det var 130 000 som lyssnat, det är superkul, säger Stefan Lundell, reporter på Dagens Industri, som står bakom initiativet, till Dagens Media.

– Jag har bevakat rikskapitalistbranchen länge men successivt har det dykt upp intressanta bolag i internetsfären, inte bara Spotify och Klarna, utan många andra. Att vi startade podcasten var journalistiskt drivet, det är en sektor som är underbevakad, både av oss och generellt.

Än så länge får tidningen inte in några intäkter på podcasten, något som de hoppas att de ska bli ändring på.

– Vi skulle köra den som en test fram till jul men nu är annonsavdelningen eld och lågor. Det handlar ofta om sponsring när det kommer till podcasts men jag tror att det är möjligt att hitta mer innovativa sätt att skapa intäkter. Tanken är att vi ska ut och träffa mediebyråer. Just nu har vi inga intäkter men vi har goda förhoppningar om det, säger Stefan Lundell.

Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri menar att det viktigaste är att nå nya målgrupper.

– Vi vill nå alla våra målgrupper på de sätt som är bäst för dem. Det är ett intressant ämne och det blir en bra synergi med alla våra olika kanaler. Det är kul att podcasten drar så mycket lyssnare, all cred till Stefan och Olle som själva drivit på det här, säger han till Dagens Media.

"Digitalpodden" sänds på fredagar varannan vecka, men förhoppningen är att den ska kunna sändas varje vecka. Podcasten ska varva nyheter, analys och affärsskvaller. Innehåll från podcasten kommer också att tas ut i Dagens Industris övriga kanaler. Den leds av reportrarna Olle Aronsson och Stefan Lundell.

LÄS OCKSÅ:

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.