Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DI driver med sociala medier

Publicerad: 21 April 2010, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

DI slår ett slag för printannonsen genom att driva med byråernas casefilmer och vurm för sociala medier.


På Youtube ligger för tillfället casefilmen ”Greatest ad campaign ever!”, där tittaren får följa lansering av en okänd bil med namnet Zebra. Det börjar sansat men filmen blir snart allt mer hysterisk och yvig i svängarna.

Sedan saktar tempot ner och den engelsktalande berättarrösten säger att - kanske ska vi helt enkelt göra en vanlig printannons istället. Ett nummer av Dagens Industri kommer i bild med telefonnummer till Dagens Industris annonsavdelning.

Filmen är ett komplement till Dagens Industris printkampanj med samma tema; att det borde vara självklart att annonsera i Dagens Industri om man vill nå sin målgrupp på ett effektivt sätt.

– Med filmen kände vi att vi ville dramatisera budskapet med en lite mer humoristisk vinkling. Målgruppen för filmen är i första hand annons- och mediebyråer men även annonsörer, säger Erik Lennmark, annonschef på Dagens Industri.

Filmen ska leva sitt liv på nätet och förhoppningsvis sprida sig viralt.

– Filmen har i inledningsskedet skickats ut till några personer inom media och reklambyråer. Vi har en plan för fortsättningen och tar steg lite beroende på hur spridningen fungerar i inledningsskedet.

Bakom reklamfilmen står Storåkers McCann.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FOcujXpbkhg&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FOcujXpbkhg&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

 

Arbetsgrupp på Storåkers McCann:

Lina Wätte, projektledare; Max Hansson, Daniel Åhman, Oskar Skott, Martin Johansen, Henric Almquist och Patrik Reuterskiöld, kreatörer; Maria Jonsson, produktionsledare.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.