Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

DI Digital värvar från SvD

Publicerad: 4 Januari 2016, 15:53
Uppdaterad: 4 Januari 2016, 16:07

DI:s techsajt växer – når 100 000 unika webbläsare per vecka. Nu värvas Sven Carlsson från Svenska Dagbladet. ”Vi har stora ambitioner”, säger redaktören Daniel Goldberg.


DI Digital startades i maj 2015 – två månader efter att DI-avhopparna Stefan Lundell och Olle Aronsson lanserade sajten Breakit.

De båda nyhetssajterna kretsar kring den svenska startupscenen, med fokus på den digitala utvecklingen.

En av grundarna till DI Digital, Jack Werner, slutade nyligen.

Nu värvar DI Digital Sven Carlsson, med ett förflutet som techreporter på Svenska Dagbladet. Rekryteringen är enligt DI ett led i att fördjupa bevakningen av det digitala näringslivet.

Tidigare under hösten har även Jonas Leijonhufvud, som tidigare jobbade på Dagens Industri, samt Mimi Billing börjat på Di Digital

Ny i teamet är också Howard Riminton som projektleder Nordic tech list, den informationstjänst som DI Digital ska lansera i betaversion under första kvartalet i år.

– Vi har stora ambitioner och vill växa ännu mer, men vi vill göra det på ett ansvarsfullt vis, säger Daniel Goldberg, redaktör för DI Digital till Dagens Media.

DI Digital, som ligger på en egen domän, redovisar inte öppet några trafiksiffror via Kia-index. I ett mejl som Dagens Media har tagit del av hävdar DI Digital att man har ”etablerat sig som Sveriges mest lästa sajt om och för det digitala näringslivet”.

– Vi snittar på strax över 100 000 unika webbläsare per vecka, säger Daniel Goldberg.

De siffrorna speglar läsandet via både desktop och mobil.

Efter värvningen av Sven Carlsson består DI Digital av åtta personer, varav en för närvarande är föräldraledig. Daniel Goldberg vill inte avslöja om sajten som sådan har nått break even.

– Den kommersiella responsen har varit god. Vi har flera kampanjer som rullar och är på gång in.

Men bär DI Digital sina kostnader?

– Det beror på hur man räknar. Vi har bara varit igång i sju månader och jag vet inte om det är jag som ska uttala mig om det. Jag nöjer mig med att säga att den kommersiella responsen har varit god.

Förutom den kommande lanseringen av Nordic tech list ska DI Digital satsa på att fördjupa sin bevakning under 2016.

– Vi känner att vi har satt en produkt som fungerar på kartan. Nu gäller det att utveckla det redaktionella materialet på djupet, skapa mer agendasättande material och börja jobba mer med videografik, säger Daniel Goldberg.

De är DI Digital

DI Digital består av:

Viktor Ström, Daniel Goldberg, Mimi Billing, Sven Carlsson, Miriam Olsson Jeffery, Jonas Leijonhufvud, Josefin Jakobsson (föräldraledig under våren) samt Howard Riminton, projektledare för Nordic Tech List.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.