Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

"Detta kan vi tacka Trump för"

Foto: Janne Naess

JULFRÅGAN. Digitala experten Brit Stakston tror på en Trumplogik även för det svenska valet.

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Det vore enkelt och värdefullt att säga #metoo av så många olika anledningar. Glädjeruset för den förändringsprocess som sker nu kan vi ta med oss in i 2018. Men för mediebranschen vill jag ändå säga att 2017 präglats av konsekvenserna av att Trump suttit vid makten. Det har bland annat gett resultatet av en bransch som sträckt på sig och till och med kunnat ta betalt igen. Detta kan vi tacka Trump för genom att den galenskap som det presidentskapet står för är precis vad mediebranschen behövde. Även om det också var de som hjälpte till att bära fram honom och ge honom exakt den legitimitet han behövde.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att kämpa för den demokrati jag tror på och våga göra min röst mer hörd. Jag har inte tyckt den har behövts under 2017 och har medvetet pausat för att komma igen under valåret.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Det är dags för Sverige att genomgå det som skett i många andra delar av västvärlden. Det är ett valår och det kommer att följas av en mängd trollningar på så många olika nivåer. Det är för himla trist hur lätt det ännu är att påverka traditionella medier genom olika regisserade utspel i sociala medier.

– Tiden eller intresset för granskning av vem som ligger bakom finns inte i den utsträckning som behövs. Det finns också en enorm naivitet i relation till hur strategisk påverkan sker idag med hjälp av digitala opinioner. Vi kommer ha vår egen Trumplogik genom hela det svenska valet vilket också innefattar rysk påverkan även på den svenska valutgången. Alla demokratibyggen genomgår denna press just nu. Det kräver vakna medborgare och vakna medier.

Publicerad 2017-12-27 06.00Uppdaterad 2017-12-28 08.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: