Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Detta innebär AT&T:s köp av Appnexus

Bild: Flickr

Specialister ställer sig frågan om affären mellan AT&T:s och adtech-bolaget Appnexus kan utmana Facebooks och Googles dominans.

Under måndagen stod det klart att telekomjätten AT&T köpt upp adtech-plattformen Appnexus. Nyheten kom kort efter att affären mellan telekombolaget och Time Warner fått grönt ljus.

Prislappen ska enligt uppgift till The Drum ligga på 1,6 miljarder dollar.

Appnexus fungerar främst som en "sell-side platform" (SSP), vilket innebär att plattformen erbjuder publicister mjukvara för att automatisera annonsförsäljningen av format som banners och videoannonser.

Bolaget hjälper även marknadsförare att köpa annonser, även om den sidan av affären är mindre.

Flera frågar sig nu hur och om affären kan utmana både Facebook och Googles dominans. Samtidigt ställer sig flera aktörer frågan om inte AT&T:s ägande av Appnexus kommer innebära ytterligare en så kallad "walled garden", det vill säga en miljö där användare låses in i en enda aktörs ekosystem.

Rob Webster, strategichef på Crimtan, säger till The Drum att köpet är idealiskt eftersom de erbjuder lösningar för både annonsörer och publicister. Affären är fördelaktig för AT&T, som både är en publicist och innehållsägare samt en stor annonsör och aktör som vill växa snabbt inom adtech och tjänster.

– Kombinerat med relationen till publicister gör det möjligt för AT&T att knyta samman efterfrågesidan med leverantörssidan och utmana Googles dominans inom det området. Den här "end-to-end"-lösningen gör det möjligt för AT&T att få ombord sin data på ett kraftfullare sätt med mycket mindre risk för läckage, säger han till The Drum.

Michael Connolly, vd på adtech-plattformen Sonobi, säger att affären på nytt kommer bekräfta utbudets centrala roll på en datastyrd marknad.

– Med adresserbar målgruppsdefinition, GDPR och möjligheten att tillhandahålla global räckvidd och frekvens som förekommer på konsumentnivå, är utbudssidan av det här ekosystemet mer strategiskt än någonsin.

Terence Kawaja, vd på investmentbanken Luma Partners, säger till The Drum:

– När AT&T nu har spenderat 150 miljarder dollar på traditionellt tv-innehåll- och distribution genom köpen av Time Warner och DirecTV, behöver de stärka sina digitala intäkter och datakapacitet för att räkna hem affären.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-27 09.16Uppdaterad 2018-06-27 09.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: