Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Det räcker inte med att slänga ut en kampanj på Facebook"

Publicerad: 16 April 2010, 13:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Tre frågor till Robin Teigland, forskare inom sociala medier, som på fredagen föreläste om communityn Foursquare och andra trender på nätet.


På Handelshögskolan talade hon bland annat om vikten av att marknadsföra sig i rätt socialt nätverk och varför man kan använda World of Warcraft på sitt cv.

Vad tror du blir nästa Facebook?

– Jag tror att det blir Foursquare, som är ett socialt nätverk där du belönas med badges och borgmästartitlar när du checkar in på butiker, caféer och restauranger du gillar via mobilen. Man ser vart sina vänner checkar in och får tips på bra ställen i området där man bor. Det är jättestort i USA och jag tror det kommer slå här också.

Är sociala medier en bra kanal för marknadsföring?

– Det beror helt på vem målgruppen är och vad man vill få ut. Som det ser ut idag använder många företag sociala medier i sin marknadsföring bara för att man ”ska” göra det. Det är då det misslyckas. Man måste veta vilken kanal som funkar för målgruppen, det räcker inte med att slänga ut en kampanj på Facebook. Det krävs kunskap.

Kan man verkligen ha World of Worldcraft i sitt cv?

– Ja absolut. Det låter kanske konstigt, men man lär sig otroligt mycket av WoW. Till exempel ger spelet träning i att virtuellt leda ett team på 30 personer världen över, lösa konflikter över kulturgränserna och tänka strategiskt under press.  

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.