"Det måste vara nolltolerans"

2013-02-07 10:35  

Kritiken haglar mot H&M efter gårdagens "Uppdrag Granskning". Dagensmedia.se bad två sociala medier-experter att ge tips på hur företag kan hantera näthat.

Det var i samband med gårdagens avsnitt av SVT:s "Uppdrag Granskning" som arga kommentarer började rasa in på H&M:s Facebook-sida.

Anledningen är H&M:s hantering av kränkande och hotfulla kommentarer och i skrivande stund har nära 650 upprörda kommentarer skrivits på sidan, trots en skriftlig ursäkt från H&M.

Sociala medier-experten Brit Stakston är mycket kritisk till hur H&M har hanterat det hela.

– H&M borde ha valt att tydligare sätta stopp för de kränkande kommentarerna. Hot platsar inte på den här plattformen och H&M:s värdegrund rimmar illa med att låta kränkande kommentarer stå kvar, säger hon till dagensmedia.se.

Så vad bör H&M göra?

– De måste våga ta bort kränkande kommentarer men också arbeta mer aktivt och våga ta kontakt med berörda personer.

Rebecca Crusoe är byråchef och pr-konsult på den digitala kommunikationsbyrån Isobar. Även hon är kritisk.

– De borde självklart ha raderat kommentarerna direkt. H&M är ju en stor annonsör så här kan de dessutom jobba tätt tillsammans med Facebook för att ta hjälp med att blocka, anmäla och radera kommentarer, säger hon.

Rebecca Crusoe menar att det bland företag ofta kan finnas en rädsla för att ta bort kommentarer, trots att de är kränkande.

– Det är som att det som står på internet måste stå kvar. Det är en tradition med öppna kommentatorsfält, men det fungerar ju inte. Självklart får man ta bort användargenererat innehåll om det har brustit. Det måste vara nolltolerans och stenhård moderering. Det är det enda som hjälper när det går så här långt, även om det är ovanligt att det gör det.

Även Brit Stakston förespråkar hårdare moderering.

– Det är allvarligt att man inte gick in och tydligt satte ner foten. H&M borde ha stängt tråden och tagit kommando över diskussionen, säger hon.

Hur kan företag stävja och hantera näthatet på Facebook och andra sociala plattformar?

– Det allra viktigaste är att komma ihåg att man själv äger sin egen sida och därmed sätter sina egna regler. Man får inte låta enskilda högljudda konsumenter, för de är ofta de som sticker ut, att sätta agendan, säger Rebecca Crusoe.

Hon varnar samtidigt för att ge konsumenterna för stor makt.

– Det är jättespännande och fantastiskt att ha en konsumentdialog och att använda användargenererat innehåll, men man måste inte tolerera vad som helst bara för att det är internet.

Enligt Brit Stakston handlar det om att företagen inte tar modereringen av sina egna kanaler på tillräckligt stort allvar.

– Inläggen på H&M:s sida låg ju kvar i en månad. Det går inte att skylla på en miss eller att det gick så fort när det spårade ur. Det här måste krishanteras.

Är svenska företag, generellt sett, tillräckligt kompetenta och rustade för att hantera diskussioner i sociala medier?

– Jag tror inte att det handlar om kompetens utan om närvaro. Jag tror att svenska företag är jätteväl medvetna om möjligheterna och utmaningarna med sociala medier. Men man kan inte låta sidorna leva sitt eget liv och på ett så stort företag som H&M ska det finnas personer som jobbar med det här på heltid, säger Rebecca Crusoe.

Läs också: Raseri mot H&M efter "Uppdrag granskning"

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt