Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

“Det har varit incidenter där influencers har dömts”

Publicerad: 27 April 2019, 06:00

Natalie Tideström Heidmark har jobbat fem år inom United Screens. Nu tar hon över som vd.

Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. Från säljare till vd - så ska Natalie Tideström Heidmark få influencernätverket United Screens att gå med vinst.


Ämnen i artikeln:

United ScreensInfluencer marketing

Grundaren Malte Andreasson tog beslutet att kliva åt sidan och lämna över vd-posten i influencernätverket United Screens. Han blir däremot kvar inom nätverket som konsult. Därmed tar Natalie Tideström Heidmark över som vd, och berättar för Dagens Media att fokuset framöver blir att fortsätta stärka sin position som marknadsledare i Sverige – både inom influencer marketing, men också inom reklamräckvidden inom premiumnätverket.

– Att få ta rollen som vd för United Screens känns jätteroligt. Jag är supertaggad på att driva bolaget framåt, och att få göra den resan tillsammans med mina grymma kollegor. Så jag ser det här som en jättespännande utmaning som väntar oss, att tillsammans ta United Screens till nya nivåer, säger hon. 

Natalie Tideström Heidmark har fem års erfarenhet inom bolaget och har tidigare jobbat som försäljningsdirektör, kommersiell chef, och säljare. Att ha varit med i utvecklingen inom influencer marketing har gett henne expertis inom området:

– Från och med att jag började jobba på United Screens år 2014 har jag varit med och byggt upp det här medieslaget och format hur branschen jobbar med influencer marketing. Det jag märker just nu är att efterfrågan ökar, dels från våra influencers, kring att de vill hitta samarbeten med annonsörer. Men likaså att det ökar från annonsörerna själva, där vi ser att fler och fler vill samarbeta med influencer marketing, speciellt långsiktigt. 

Vad var det som lockade till dig United Screens från första början?

– Sedan jag började på United Screens för fem år sedan har det ju hänt en del. Men det som lockade mig från första början är dels att jag alltid har brunnit för rörligt och rörlig video. United Screens hade för fem år sedan en helt ny produkt att erbjuda marknaden som jag fann väldigt intressant. Men också att få jobba med ett nytt medie i sin uppstart och få vara med och forma ett helt nytt medieslag och sättet man ska närma sig det, säger hon, och fortsätter:

– När jag kom till United Screens hade de redan för fem år sedan ett extremt kompetent och duktigt team som det var, och är, väldigt kul att jobba med. Så det var nog de punkterna som lockade mig inledningsvis, produkten, erbjudandet, det nya medieslaget, och sist men inte minst alla kollegor och medarbetare. 

Natalie Tideström Heidmark fortsätter berätta om att det som erbjuds de influencers som tillhör nätverket kan skilja sig och beror på efterfrågan. Och att efterfrågan kan variera för olika partners. 

– Tanken med United Screens är att vi ska vara en trygg mellanhand mellan influencers och annonsörer. Vi säljer in samarbeten till profilerna som är kopplade till oss, och ser till att hålla allt från projektledning till effektmätning av olika kampanjer. Vi hjälper också våra profiler med att skydda deras rättigheter. Även agera bollplank kring produktion och kampanjidéer. Det beror såklart också på vad profilerna själva efterfrågar, och så format vi en unik hjälp efter deras behov, säger hon, och fortsätter:

– Detta betyder att vi bygger en väldigt nära relation med de influencers och kreatörer som är kopplade till vårt nätverk. Det är en relation vi har byggt upp en väldigt lång tid. Det tror jag är ett framgångsrecept, att bygga den här typen av relationer. 

Hur skulle du själv definiera begreppet influencer marketing? 

– Jag ser det som ett perfekt marknadsföringssätt för företag att nå en bred, engagerad och framåtlutad målgrupp. 

Influencer marketing är fortfarande en i sammanhanget ung marknad. Eftersom många influencer marketing-bolag är i en tillväxtfas går det trögt att gå med vinst, något som Dagens Media tidigare skrivit om. Natalie Tideström Heidmark berättar hur de ska tänka framåt för att kunna gå med vinst:

– Jag ser en enorm potential på marknaden – så det som gäller framöver är att stenhårt satsa på det här. För oss på United Screens är tillväxt fortsatt viktigare än lönsamhet. Vår bestämda känsla är att vi bara har sett början på influencer marketing som ett nytt medieslag. Nu etablerar sig influencer marketing på mediemarknaden och kommer att fortsätta växa. Det är en stark trend som ytterligare kommer förstärkas i takt med att kunskapen kring hur vi ska arbeta med det här ökar något enormt, säger hon, och fortsätter:

– Vi kan se att det är fler som långsiktigt vill jobba med influencer marketing i större utsträckning. Framåt ska vi arbeta med båda våra ben, det vill säga influencer marketing och reklamräckvidd inom vårt premiumnätverk på Youtube. Vi har även investerat mycket inom tech, it och bolagsuppbyggnad. 

Hur tror du att branschen som helhet kommer att utvecklas?

– Jag tror först och främst att professionalismen kommer att öka i takt med att kunskapen inom branschen ökar. Något som är unikt med det här mediet är att man som annonsör för ett extremt bra timespend i sin målgrupp. Vi har en målgrupp som blir mer och mer medveten, vilket gör att man som varumärke har chans att berätta sin historia, vad man står för, vad företaget jobbar för och vad deras produkter består av. 

Vad skulle du säga är unikt med det som United Screens erbjuder?

– Vi är och vill vara branschens professionella vänner. Med det menar jag att vi jobbar stenhårt med att utbilda inom reklamregler, annonsmärkning, hur viktigt det är att följa de lagar och regler som finns. Vi har sett att det har varit incidenter där influencers har dömts, men vi har inte varit involverade i något sådant fall. Vi har jurister som jobbar stenhårt med det här, så det är ett område vi ser som väldigt viktigt, säger hon, och fortsätter:

– Vi har även ett team av jurister som håller i utbildningar för att hålla våra influencers uppdaterade. Detta erbjuder vi även annonsörer, för att hela marknaden ska få mer kunskap i de här frågorna. Ett konkret exempel på detta är Instagram Stories. En fråga som dykt upp kopplat till dessa är om det är okej att annonsmärka första och sista storien i en kampanj. Det räcker inte, utan varje inlägg måste annonsmärkas eftersom en story försvinner efter ett dygn. Och då ser inte användaren att det är en annons om originalinlägget har hunnit försvinna. I sådana fall är det jätteviktigt att vi håller de här utbildningarna. 

Följer du själv någon influencer privat? 

– Jag följer flera, en favorit hos mig är Matgeek, som även är kopplad till vårt nätverk. Men det skiftar lite från månad till månad. Just nu kollar jag till exempel mycket på Familjen Torsgården. 

Vad gör du annars när du inte jobbar?

– Jag umgås med min familj och mina vänner. Ett intresse som väcktes för några år sedan är att springa. Jag älskar att träna, såklart också resa och äta god mat. Det blir även en hel del Youtube, säger hon, och fortsätter:

– Youtube är praktiskt att använda eftersom det finns så mycket instruktionsvideor, bland annat hur saker ska monteras ihop, det blir som digitala bruksanvisningar. Det senaste jag tittade på var hur man bygger en bokhylla. 

Vad ska du göra i helgen?

– Under fredagskvällen ska jag iväg på middag. På lördag ska jag köra speedfit och njuta av att vara i solen. 

 

Några av de största namnen kopplade till United Screens

Therese Lindgren

Bröderna Norberg

Matgeek

Ida Warg

Wilma & Emil Holmqvist

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.