Digitalt
Det här var dina kollegor mest intresserade av i medielandskapet 2022
Publicerad: 29 december 2022, 09:38
Pengar, pengar, pengar lockade till läsning under 2022.
Foto: Getty
Analyser, temaveckor och mediechefernas superlöner – här är de mest lästa artiklarna på Dagens Media under året som gått.
10. Nyckeln till framgång – här är måtten som DN och Expressen inte kan vara utan
Möjligheterna att mäta hur enskilda artiklar tas emot av läsarna har aldrig tidigare varit så stora. Expressen och Dagens Nyheter berättar om vilka mätpunkter som är kritiska för att avgöra framgång – och hur detta har förändrats.
9. Så ser mediehusens digitala läsaraffär ut – här är siffrorna över antal abonnenter
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:
✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna.
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året.
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena.
8. Vi tecknade 28 digitala prenumerationer – här är vad vi lärde oss
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter.
7. Onlinevideo ökar trots konkurrensen från streamingtjänster
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare.
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna.
✓ Kanal 5 mot strömmen.
6. Topp 20: Här är mediechefernas jättelöner
LÖNELIGAN. Hela 21 miljoner kronor drog den högst betalda mediechefen in 2021. En Spotifychef ökar inkomsten med närmare 500 procent. Här är listan över de 20 mediechefer med högst inkomst 2021.
5. Spaning: Sex mediebolag som blir uppköpta 2022
Nicklas Hermansson har granskat 1000 antaganden om det nya året – här är hans 20 mediefavoriter.
4. Tre år efter Bonniers Mittmedia-förvärv – så har verksamheten påverkats
När Bonnier köpte Mittmedia var strategin tydlig: öka fokuset på den lokala journalistiken. Tre år senare berättar affärsområdeschefen Mikael Nestius om kursändringens effekt på organisationen, lönsamheten och det större samarbetet inom Bonnier News Local. Dessutom har Dagens Media besökt Ljusdals-Posten, en av de tidningar som fått en egen utgivare, för att prata med chefredaktören Christian Höijer om vad det nya ägarskapet har betytt.
3. Stefan Melesko: Att bara skaffa nya betalande läsare räcker inte för överlevnad
Den svenska dagspressen är framför allt intäkts- och volymfokuserad, medan kostnaderna för abonnemangen hamnar i skymundan, skriver Stefan Melesko. Samtidigt ställer han sig frågan vem som konverterar printprenumeranterna till digitala, och hur många det behövs för att affären faktiskt ska gå ihop?
2. Här är mediecheferna som ökar och minskar mest – hela listan med 231 namn
LÖNELIGAN. Dagens Media kartlägger inkomstutvecklingen för mediebranschens chefer och kan konstatera att en klar majoritet ökar sina inkomster kraftigt. Här är hela listan över hur mycket 231 mediechefer drar in.
1. Hela listan – så mycket drar 229 svenska mediechefer in
Dagens Media kartlägger 229 mediechefers inkomstutveckling under 2020.
✓ Telia-effekt på TV4-chefernas inkomster.
✓ Majoriteten av cheferna ökar.
✓ Bonnier vs Schibsted.
✓ Utomhuschefernas utveckling.
✓ Globala jättarnas inkomster ökar.
Fotnot: Listan gäller de mest lästa artiklarna bland inloggade läsare.