Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Det här lovar Youtube sina annonsörer

Foto: Janne Naess

Under Youtubes årliga event "Brandcast 2016" i torsdags presenterades nya lösningar för annonsörer, bland annat möjlighet att köpa plats i virala videos.

Eventet var lika mycket ett firande av det digitala video-imperiets kulturella inflytande som det var en direkt pitch för att stjäla ännu mer pengar från traditionella tv-budgetar, skriver Adweek.

– Vi är otroligt stolta över att Youtube ger alla en röst, för folk samman och visar dem världen, sa Youtubes vd Susan Wojcick enligt Adweek.

Youtube når nu fler människor i åldrarna 18 till 49 år på mobila enheter än vilket tv-nätverk som helst, enligt Youtubes egna uppgifter. Förra veckan, dagen innan Brandcast 2016, meddelade marknadsföringsbolaget Interpublic Group att de flyttar 250 miljoner dollar från traditionella tv-nätverk till Youtube från  och med oktober 2016 till oktober 2017, skriver Adweek.

Det här presenterades för annonsörerna under eventet:

Varumärken kan köpa platser för "Breakout" viral videos.Google lanserar Google Breakout Videos, som tillåter annonsörer att ha inslag i de populäraste videoklippen på Youtube, så att varumärken tidigare ses av tittare som kollar på virala videos och som annars inte skulle vara på marknadsförares radar.

Programmatisk reklam garanteras på Google Preferred.Upfront-köpare kommer snart att kunna köpa Google Preferred reklam programmatiskt genom ”Doubleclick Bid Manager”, vilket tillåter mediaköpare att hantera alla videokampanjer på samma ställe. För första gången,  får varumärkena tillgång till data som är relevant för att nå de högst värderade publikerna.

Amerikanska National Basketball Association, NBA, lanserar två virtuella reality-serier på Youtube.Tittare kommer att få följa med bakom kulisserna hos basketlegender när NBA lanserar två nya reality-serier. Dessutom meddelade Youtube att alla NBA-inventeringar nu kommer att finnas tillgänglig via Google Preferred, vilket innebär att höjdpunkter från matcher visas i Google Search och på Youtube, vilket tillåter varumärken att få tillgång till fans som nu står för 700 miljoner visningar per år. Det amerikanska barnprogrammet Sesam Street får egen Youtube-kanal för barn.Sesam Street får en ny kanal på ”Youtube Barn”, som enligt Youtube har mer än 10 miljarder visningar per år. Tillägget, som kallas ”Sesame Studios”, kommer att innehålla nya karaktärer och populära Youtube-stjärnor.

Publicerad 2016-05-09 07.53Uppdaterad 2016-05-09 08.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: