Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Det här läser svenskarna helst

Publicerad: 22 Juni 2017, 05:47
Uppdaterad: 22 Juni 2017, 06:13

Svenska män och kvinnor läser helst kändis- och nöjespress. Mest tid lägger de på korsord- och pysseltitlar, enligt en undersökning från Readly.

När svenskarna lägger sig i hängmattan med en läsplatta i sommar är det framförallt kändis- och nöjespress som lockar. En ny undersökning avslöjar svenska folkets digitala läsvanor.


Ämnen i artikeln:

Readly

Det är den digitala magasinstjänsten Readly som lagom till semestern släpper en rapport om svenskarnas digitala läsbeteende.

Kartläggningen är baserad på hur appens användare förkovrat sig bland tjänstens drygt två tusen titlar. Sammanlagt har användarna läst omkring 14,5 miljoner utgåvor via appen under det gångna året, enligt Readlys sammanställning.

Och vilka som är de mest populära kategorierna är tydligt. Över samtliga åldersspann är det kändis- och nöjespress, livsstilsmagasin för kvinnor samt inredning, hem och trädgård som dominerar.

Skillnaden mellan män och kvinnors läsning är marginell. Däremot är det få män som favoritmarkerar skvallertitlarna, där man istället hittar titlar som M3, Datormagazin, Råd & Rön, och Pc för alla.

– Skillnaden mellan vad männen läser och vad de har som favorittidningar tyder på att det finns en skillnad mellan den man vill vara, och det man faktiskt gör. En del kanske inte tycker det är jättekul att sitta på planet och bläddra i veckopress, men i mobilen är det lättare att läsa det man vill. Det tror jag har kommit som en ögonöppnare för många, säger Readly:s vd Per Hellberg till Dagens Media.

Kvinnor läser mer än män

I genomsnitt spenderar en användare knappt åtta timmar i månaden med att läsa via appen. Populärast är tjänsten i ålderskategorin 40-69 år, som står för två tredjedelar av läsningen. Kvinnliga användare står för 59 procent av lästillfällena, jämfört med 41 procent av männen.

Ett syfte med rapporten menar Per Hellberg är att visa branschens aktörer och annonsörer vilka läsarna är och hur deras läsvanor ser ut. Hittills har det inte funnits så mycket insyn i hur läsningen ser ut digitalt.

– Jag tror inte man behöver hymla med att det inte har gått sådär fantastiskt bra för branschen att gå från print till digitalt. Vi har skapat en produkt som skapar nya kunder till branschen. Majoriteten av våra användare är inte kunder hos förlaget, så det handlar om en helt ny tillströmning av läsning, säger Per Hellberg och fortsätter:

– Vi vill ju att magasinen ska gå så bra som möjligt. Därför är det ju bra om vi kan dela med oss av den här typen av uppgifter till förlagen och annonsörer, så att de bättre kan förstå hur konsumenter agerar.

En läsning om åtta timmar per månad per hushåll menar Per Hellberg slår pappersläsningen med hästlängder.

– För förlagen är det en enorm fördel, inte minst eftersom det innebär betydligt fler visningar av tidningarnas annonser, säger han.

Topp tio mest lästa titlarna

Hänt i veckan

Hänt extra

Svensk damtidning

Klick!

Leva & bo

Extra

Expressen söndag

Aftonbladet söndag

Veckans nu

Hänt bild


Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev