Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Det här är stort för Facebook"

Publicerad: 1 december 2017, 07:01
Uppdaterad: 4 december 2017, 08:14

Bild 1/2  Jonas Jonsborg, Nordenchef på Meetrics.

UPPDATERAD. Digitalexpertena tycker att Facebooks samarbete med tredjepartsaktören Meetrics är positivt. Men de anser att videoannonser också måste ingå.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har inlett ett samarbete med adtech-bolaget Meetrics i syfte att förbättra transparensen på annonsmätningar, något som länge har varit en het fråga i branschen.

Annonsörer kan från och med nu använda sig av Meetrics för att få tredjepartsverifiering av data och information från Facebook-kampanjer.

Samarbetet innebär även att Facebook tas upp i rapporteringsgränssnittet ADAM. Genom gränssnittet kan annonsörer som vanligt jämföra och utvärdera sina kampanjer, nu Facebook inkluderat.

Jonas Jonsborg är Nordenchef på Meetrics och förklarar att det förenklat handlar om just det som är viktigt för annonsörer att fastställa när det kommer till annonser.

– Om annonsen har setts, om den har setts av en människa eller en bot, och om annonsen setts i en miljö som är brand safe, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vi är det första europeiska bolag som Facebook släpper in som tredjepartsaktör.

Än så länge innefattar verifieringslösningen dock inte mätning av Facebooks videoannonser, en omtalad fråga som väckte många upprörda röster när The Wall Street Journal för över ett år sedan avslöjade att Facebook kryddat sina videosiffror i två år.

Däremot är det en teknisk möjlighet som är på väg att implementeras och som ska ingå.

– Vi arbetar med att utveckla mätning av videoannonser också och kommer ha det på plats relativt snart, någon gång i början av nästa år.

"Finns en stor efterfrågan på viewability-mätningar"

Robin Leijonhufvud, Nordenchef på Unruly, är positiv till att Facebook släpper in en tredjepartsaktör för att verifiera plattformens siffror.

– Det här är stort för Facebook. Det har tagit långt tid innan de tilllät tredjepartsmätningar överhuvudtaget. Det finns en stor efterfrågan på viewability-mätningar. Så länge Meetrics är MRC-verifierade så är det bra, säger hon och fortsätter:

– Facebook har fått så mycket kritik det sista året kring att det inte är någon bra kanal, det är inte brand safe, det finns mycket frauds och fake news. Jag tror att de gör det här för att visa att de tar det här seriöst.

Än så länge ingår videoannonser fortfarande inte, vad tänker du kring det?

– Jag skulle tro att det innebär att Meetrics inte har stöd för videomätning än. Det är lite synd för att där finns andra leverantörer som har det stödet. Vi får hoppas att de löser det snabbt för att mycket av annonsering på Facebook är video.

Även Simon Post, digital strateg på Carat, är positiv till att Facebook inleder samarbetet med Meetrics.

– Det är jättebra att Facebook inleder partnerskap med olika plattformar för att få en oberoende verifiering av kvaliteten på det man köper. Det är bra att Facebook jobbar för en mer transparent riktning men det är ännu viktigare att andra programmatiska videonätverk inleder samarbete med Facebook också.

Amanda Oxell instämmer i synen på samarbetet även om hon påpekar att tredjepartsmätningar av Facebooks siffror ofta redan görs.

– Jag ser det som en positiv signal som de sänder ut, att de försöker vara mer transparenta. Sedan använder sig de flesta mediebyråer redan av tredjepartsmätningar, för att inte förlita sig helt och hållet på de siffror som Facebook ger.

Amanda Oxell efterlyser också en verifiering av videoannonser.

– Video är det populäraste annonsformatet och samarbetet känns ofullständigt utan den mätning också.

Facebook har ju fått mycket kritik kring tillförlitlighet i deras siffror, hur upplever du att de har tagit till sig av den kritiken det senaste året?

– De har förtydligat användargränssnittet som vi mediebyråer och de som köper annonser arbetar med. På varje mätning har de lagt till förklaringar som tydliggör vad det är för något, vad det egentligen mäter. Det är positivt eftersom det minskar missförstånd.

Martin Ott, centraleuropiesk chef på Facebook:

– Vi började jobba tillsammans med mät- och verifieringsföretag utanför Facebook redan 2008. Meetrics är vår 25:e globala partner och den första som mäter annonser utanför USA, säger han i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.