Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Det finns mer att göra"

Publicerad: 12 Augusti 2011, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Effektiviseringar, prishöjningar och kreativa annonslösningar. Det är receptet för koncernens tidningar, berättar Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal för dagensmedia.se.


Som dagensmedia.se tidigare har rapporterat drog Aftonbladet och Svenska Dagbladet ner Schibsted Sveriges resultat, medan de digitala bolagen fortsatte sin positiva utveckling.

– Resultatmässigt är det fortfarande goda siffror, visserligen lägre än ifjol, men det var ett exceptionellt bra år. Fortfarande gör vi en god vinst, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal till dagensmedia.se.

Koncernbolagens skilda utveckling fortsätter att peka på den strukturella omvandling som sker i branschen.

– De digitala delarna blir en större del av koncernen för varje kvartal som går och det är en trend som har pågått länge.

Tidningarnas sjunkande vinster beror framför allt på fallande pappersupplagor, något som Schibsted arbetar för att kompensera.

– Att tidningarna gör så pass goda resultat som de ändå gör beror på att de har fått upp snittpriset per tidning vilket har mildrat volymtappet. Sen arbetar man också med ständiga effektiviseringar och försöker att vara kreativ på annonsmarknaden, säger Raoul Grünthal.

Vad planerar ni för effektiviseringar?

– Det finns alltid mer att göra. Ibland görs det stötvis, som 2009, men det handlar mest om att göra ett stort antal små förändringar.

Blir det uppsägningar på tidningarna?

– Det här handlar om strukturella förändringar och siffror avgör inte det. Vi fortsätter att försäkra oss om koncernens olika delar och vad det innebär får vi se.

Innebär den strukturella omvandlingen att ni måste vänja er vid ständiga vinsttapp för tidningarna?

– Å ena sidan har våra tidningar aldrig varit så lönsamma som nu, men på lång sikt finns det så klart en anledning att köper Servicefinder, som vi gjorde igår, och satsar digitalt. Tillväxten finns där, men det betyder inte att vi inte kan tjäna pengar på tidningar. Det gör vi nu och det finns ingen anledning att tro att vi inte kan göra det framöver.

Kommer det att bli fler prishöjningar framöver?

– Historiskt sett har branschen varit volymfixerad och dålig på att ta ut produktens rätta värde, men där ser vi en sund förändring. Vi har gjort en del prishöjningar och jag kan inte säga om vi kommer att fortsätta i samma takt. Det här handlar inte bara om listpriset utan också om hur man gör med rabatter och gratisexemplar.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.