"Det finns en utbredd feghet, det är moralsamhällets baksida"

2012-11-13 08:40  

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, ser annonsörernas flykt från Finest som ett tecken på en rädsla som späs på till följd av de sociala medierna.

Efter att Katrin Zytomierska på sin blogg gick ut och vikthånade en av tjejerna i Sats reklam flydde annonsörerna från bloggportalen Finest. Detta ledde till att Finest i går valde att säga upp sitt samarbete med medieprofilen.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, säger till dagensmedia.se att han tror att annonsörernas beteende inte ska ses som ett ställningstagande, utan som ett tecken på att de drivs av rädsla. Som exempel ger han bankernas agerande kring de e-handelssajter som bland annat säljer sex och skräckfilmer.

– Det finns någon sorts nymoralism som genomsyrar samhället. Företagen är försiktiga med att ta ställning eftersom de är rädda för att kopplas samman med något som väcker anstöt eller kränker någon, säger han.

Samtidigt tror han att denna rädsla har ökat i och med de sociala mediernas framväxt.

– Rädslan för ytterligheter är en funktion av sociala medier. Det går så fort. Det krävs bara en felsägning så är alla ute och kommenterar. Man skriver lite väl fort och vasst och trycker iväg det hela utan att fundera på hur man formulerar det. Det skapar en rädsla hos företagen, men det blåser också över fort, säger Anders Ericson.

Han vill dock inte gå in och värdera annonsörernas agerande vad gäller Finest.

– Jag kan inte säga om det var rätt eller fel. Det är upp till de enskilda annonsörerna. Men en sådan här rädsla hos annonsörerna finns inte bara i bloggosfären. Jag kan personligen tycka att det är tråkigt att man är rädd för att hamna i någon form av storm. De flesta smarta konsumenter och läsare kan skilja på medieavsändare och annonsörer, säger han.

Vad tror du att ett sådant här agerande från annonsörernas sida kan komma att innebära i förlängningen?

– Det är klart att det är olyckligt om annonsörer på sikt går in och detaljstyr medier i alltför stor utsträckning. Det får aldrig hända. Det måste vara vattentäta skott mellan det kommersiella och det redaktionella. Men precis som en chefredaktör kan välja att inte plocka in vissa annonser måste annonsörerna kunna välja att inte synas i vissa medier.

Hur nära är vi en sådan trend?

– Det finns inga tydliga tecken på det än, men det är bra med en debatt. Det är olyckligt om marknadskrafter är inne och styr chefredaktörer och vad de ska säga och sända. Det finns en utbredd feghet, det är moralsamhällets baksida.

Elin Hanspers

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt