Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Det är viktigt att visa att man kan stå på egna ben"

Publicerad: 11 April 2016, 11:51
Uppdaterad: 11 April 2016, 12:08

Viralsajten Lajkat söker ny vd som ska ta över det nya fristående bolaget som kommer ligga under Schibsted. Tillförordnade vd Pontus Ogebjer tror att Lajkat har potential att växa i framtiden.


Ämnen i artikeln:

SchibstedLajkat

Lajkat startade sommaren 2014, en kort tid efter att Expressen lanserade Omtalat. Sedan dess har viralsajter ökat dramatiskt och idag finns det flera liknande sajter som lyfter fram internets trender och roliga klipp.

Nu står det klart att Lajkat knoppas av från Aftonbladet och kommer hädanefter vara ett fristående bolag under Schibsted Growth, där bland annat Prisjakt, Lendo, Let's Deal och Vinguiden ingår.

I och med detta söker man nu en ny vd som ska leda den nya organisationen.

Tillförordnad vd blir Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted Growth, som efter att rekryteringsprocessen är genomförd tar en plats i den nya styrelsen tillsammans med bland andra Miriam Grut Norrby, investeringschef på Schibsted Growth och Johan Åsen, produktchef på Schibsted Sverige.

– Jag har rollen som tillförordnad vd sedan i fredags och mitt uppdrag blir att få ihop och bygga det nya teamet. Rekryteringsprocessen pågår till den 22 april och det är viktigt att den nya vd:n är digital med en känsla för sociala medier och viralitet, säger Pontus Ogebjer till Dagens Media och fortsätter:

– Efter rekryteringsprocessen tar jag plats i styrelsen tillsammans med Miriam Grut Norrby som har bra koll på startupvärlden, Johan Åsen som är ansvarig för branded content inom Schibsted vilket kommer vara en viktig del i tillväxten. Lotta Folcker, programchef på Aftonbladet tv kommer tillföra tankar kring redaktionellt innehåll, med fokus rörligt innehåll. Annika Söderberg kommer sitta med utifrån att hon ansvarar för bolagen inom Schibsted Publishing.

En av de största utmaningarna för Lajkat, enligt Pontus Ogebjer, kommer bli den ekonomiska biten.

– Det är viktigt att visa att man kan stå på egna ben, det finns både uppåtsidor och nedåtsidor med att vara ett eget bolag, man kan nu välja att prioritera efter sin egen agenda och fokus på verksamheten.

Att Lajkat nu knoppas av från Aftonbladet ser Pontus Ogebjer inte som något negativt. Han menar att Lajkats varumärke vuxit sig såpass stort på egen hand.

– Jag tror inte trafiken kommer sjunka. Lajkat har byggt sitt varumärke själva mycket tack vare sociala medier och de är oberoende till Aftonbladet idag.

I en intervju med Breakit berättade Pontus Ogebjer att Lajkats omsättning är "ett par miljoner". Han vill inte gärna prata om siffror, men är tydlig med att han ser positivt på framtiden.

– Vi har slutit ett avtal med Nyheter365 som sköter vår annonsförsäljning och det viktigaste för oss framöver är att våra intäkter ska växa, säger han.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedLajkat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.