Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Det är bra med konkurrens"

Publicerad: 23 November 2010, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Expressen hann före Aftonbladet i Ipad-kapplöpningen. Men chefredaktör Jan Helin oroas inte. ”Vi har tidigare saknat konkurrens i det digitala området”, säger han.


Ämnen i artikeln:

ExpressenJan HelinAftonbladet

Expressen släppte en generell nyhetsapp för Ipad i natt – och blev den första tidningen att finnas i läsplattan. Förra veckan lanserade kvällstidningen även Extra som app för Ipad.

Aftonbladet, som länge legat i framkant gällande det digitala och mobila området, har dock ännu inte släppt en applikation för Ipad.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, välkomnar Expressens satsning och hävdar samtidigt att de har en annan lanseringsstrategi.

– Vi har just nu en spännande app som väntar hos Apple, och flera andra i pipeline, säger Jan Helin, som inte vill gå närmare in på deras strategi.

Han säger att det fortfarande är väldigt tidigt i kapplöpningen, och oroar sig inte över konkurrensen med Expressen.

– Vi får gratulera Expressen. Tidigare har vi saknat konkurrens i det digitala området från dem på de nya plattformarna. Det finns ju alltid ett värde i att vara först, nu blev de det och vi får lyfta på hatten. Men i grunden ser vi konkurrensen som något bra, säger Jan Helin.

– Vår bedömning är att Ipaden är en väldigt bra plattform för kvällstidningar.

Som dagensmedia.se tidigare berättat har Aftonbladet jobbat på en app för Sportbladet. Då berättade Niklas Silow, affärsområdeschef för Aftonbladet Mobil, att applikationen ska släppas när läsplattan kommer till Sverige.

Står ni fast vid det?

– Den som lever får se, säger Jan Helin.

Imorgon kommer även Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenskan att presentera sina Ipad-appar.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.