Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Designtalangen: ”Stockholms lugn bidrar till kreativitet”

Förutom design är musik ett stort intresse för Hanyong Xiao. Favoritgenren är post-rock.

Foto: Betsabé Youna

HELGLÄSNING. Hanyong Xiao är namnet på designtalangen som ska leda techföretaget Rebtels designteam. Han har rekryterats från Kina och har där jobbat för bland annat Jiedaibao och Baidu: ”Jag vill skapa något nytt”, säger han till Dagens Media.


Publicerad 2019-03-16 07:00

Ämnen i artikeln:

Rebtel

Dela artikeln:

Det svenska techbolaget Rebtel bygger tjänster för migranter i USA. Tjänster som erbjuds inkluderar telefoni- och meddelandetjänster och bank- och betalprodukter. 

Bolagets nya rekrytering kommer från Kina och heter Hanyong Xiao. Han blir företagets Head of product design och ska leda designteamet. 

Rekryteringen görs för att vässa bolagets produktdesign, ta det till en ny nivå och stärka designenheten in-house. 

Rebtel är även aktuella med ett nytt produktsläpp under mitten av 2019. Lanseringen innebär att man ska ge ut bank- och betalprodukter i USA för att tävla med uppmärksammade aktörer som Klarna, Revolut och N26 under året.  

– Rebtels initiativ att lansera betal- och bankprodukter riktade till migranter i USA ligger helt rätt i tiden. Att vara med och utveckla den nya grenen av bolaget och dess design är väldigt spännande. Det ska bli kul att upptäcka den svenska designmarknaden och se hur saker görs här. Jag ser fram emot att bygga upp ett nytt designteam med en annan ingång än den jag är van vid. Jag vill skapa något nytt, och jag tror att miljön i Stockholm är optimal för den typen av kreativitet, säger Hanyong Xiao till Dagens Media. 

Magnus Larsson, vd på Rebtel, flikar in:

– Anledningen till att vi fokuserar på USA är dels för att vi redan har byggt upp ett existerande nätverk där. Men allra främst eftersom det finns flest migranter i USA. USA är ett land som bygger på migration. Så det är där vi ser att det största behovet av tjänsten finns. 

Rebtels rekrytering av tjänsten Head of product design var en lång process. Bolaget har varit ute efter att hitta någon med erfarenhet av design samt bygga upp ett team i en tillväxtfas. När företaget kom i kontakt med Hanyong Xiao hade de en samsyn kring sättet att se på och tänka kring design. 

Bakom sig har Hanyong Xiao roller inom några av Kinas största och mest framgångsrika techbolag. Bland annat har han varit med och drivit fintechbolaget Jiedaibao från 0 till 130 miljoner användare. Han har även erfarenhet från den kinesiska motsvarigheten till Google – Baidu.

– Baidu är ett av Kinas största it-företag. Det är en stor utmaning för en designer att skapa något för så många användare som Baidu har, närmare 1 miljard. Då gäller det att tänka utifrån väldigt många, och ibland totalt olika, perspektiv samtidigt. Det är en erfarenhet jag kommer ta med mig in i arbetet här på Rebtel, säger han. 

När det gäller den digitala utvecklingen, ser du några skillnader mellan Kina och Sverige?

– Jag håller på att bekanta mig med den lokala industrin i Sverige. Men under de senaste åren har den digitala industrin växt så otroligt snabbt i Kina, och har blivit väldigt lik den i USA. Det har blivit ett digitalt skifte i den kinesiska digitala sfären. För några år sedan lärde sig Kina från USA, nu lär sig i stället alla från den kinesiska digitala marknaden. Den kinesiska internethandeln har ökat något enormt, till exempel kan du i Kina beställa ett paket på morgonen och få det levererat samma eftermiddag. 

Hanyong fortsätter att berätta om sin bild av Rebtels prägel, ett företag där anställda kommer från världens alla hörn. Bolagets cirka 100 anställda på huvudkontoret i Stockholm representerar över 45 nationaliteter från hela världen.  

– Min bild av Rebtel är att det är ett intressant företag med en internationell prägel. Inom företaget jobbar många med olika kulturella bakgrunder, och jag tror att alla kan lära av varandra, säger han. 

Magnus Larsson fyller i:

– Att anställda kommer från alla delar av världen är en tillgång när det gäller att bygga ett relevant företag för migranter. De allra flesta som jobbar här har själva korsat en eller flera landsgränser, vilket ger oss olika insikter i den vardag våra kunder befinner sig i.

Hanyong Xiao fortsätter:

– Jag har nu varit i Stockholm i två månader. Jag upplever staden som lugn och rogivande. Lugnet bidrar till kreativitet. Jag har rest runt i många städer i både Europa och USA, men Stockholm har blivit min favorit. 

Hur kommer det sig att du valde Sverige och Stockholm? Var det någon som pitchade idén till dig om Sverige eller var det ett eget initiativ?

– Det var min egen idé att flytta till Sverige. För två år sedan kände jag att jag ville utforska nya delar av världen. Så jag flyttade från Kina och tog mig tiden att resa och upptäcka städer och olika kulturer runtom i världen. Till slut kände jag att Stockholm var den stad som passade mig, och jag tänkte  ”varför inte bara flytta hit?”, säger Hanyong Xiao, och fortsätter:

– Norge var ett annat land som intresserade mig, men det var Sverige och Stockholm som vann mitt hjärta. Överlag gillar jag den skandinaviska designen. Speciellt i Sverige känns tankesättet kring design både ödmjukt och kreativt. Det är inte bara estetiskt vackert, utan också lättillgängligt för användare. Jag upplever svenska företag som Ikea, Spotify och Skype som goda exempel på det. 

Har du märkt av någon kulturskillnad mellan Kina och Sverige? 

– Inte än, faktiskt. Jag har rest runt i Sverige innan jag flyttade hit och tycker att kulturen matchar väl med min personlighet. Det kanske är därför jag inte upplevt några sådana kulturskillnader ännu. Jag är ganska lugn som person, därför upplever jag att lugnet i Stockholm och Sverige passar mig bra i kontrast till det mer hektiska Beijing, där jag kommer ifrån.

Vad har du annars för fritidsintressen?

– Ett stort intresse är musik, där post-rock är min favoritgenre. En bra musikupplevelse jag hade här i Stockholm var när jag såg bandet Monolord i en lokal i södra Stockholm, säger han, och fortsätter:

– Jag brukar föredra mer stillsamma aktiviteter, så att fortsätta utforska Stockholm till fots med ett bra post-rock album i hörlurarna är något jag ser fram emot att göra i helgen.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.