Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Deras serie kliver in i Ipad

Publicerad: 20 september 2010, 04:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Jackpot för nya “svenskserien” “My Generation”. I samband med USA-premiären på ABC lanseras en unik applikation på iPad.


– Vi känner oss både hedrade och stolta över den här möjligheten, säger Henrik Bastin, en av seriens upphovsmän.

Torsdag den 23 september är det premiär för dramaserien “My Generation” på amerikanska tv-kanalen ABC. Bakom serien står produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn. Serien bygger på “Blomstertid” med komikern Peter Magnusson som sänts i svenska TV4.

Stockholm-Köpenhamns grundare Henrik Bastin, som bor i Los Angeles sedan knappt ett år, har varit drivande i arbetet med att sälja in serien till det amerikanska tv-bolaget ABC.

Nu hårdsatsar den amerikanska kanalen på serien som lagom till premiären får en unik applikation på iPad.

Det är bolaget Nielsens nya Media-Sync plattform som ligger till grund för applikationen som innebär att fans av serien kommer kunna se serien i realtid samt få tillgång till extramaterial.

– För oss som har producerat “My Generation” så innebär det här en viktig uppmärksamhet och marknadsföring av serien. Jag tror att det i mångt och mycket att det är samma personer som är intresserade av Apples produkter som är intresserade av “My Generation”, säger Henrik Bastin.

– Det känns riktigt stort att de väljer “My Generation” av alla nya serier som går upp nu i höst.

De som använder “My Generation”-applikationen på iPad kommer även kunna interagera med andra iPad-användare på sociala nätverk under sändningen.

– Det är extra roligt att vi valts då ju Apple är sjukt restriktiva med vilka de gör samarbeten. Jag är dessutom en hängivet Mac-fan så det känns så klart extra roligt för mig även på ett personligt plan.

– Det är första gången Apple gör så här med en tv-serie, säger Henrik Bastin.

Nielsen Media-Sync plattform kommer lanseras på bred basis nästa år och “My Generation” blir bolagets första steg på vägen i satsningen.

ABC satsar hårt på “My Generation”; mängder av trailers rullar på kanalen och en omfattande reklamkampanj med stortavlor i både New York och Los Angeles används i lanseringen.

Staffan Erfors

brandarena@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev