Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Deras mål – total dominans

Publicerad: 10 Oktober 2013, 12:59
Uppdaterad: 19 April 2016, 09:33

Det som började med en barack i skogen, ett rättsbråk med Blocket och ett stort internetbedrägeri, har vuxit till en internationell koncern värderad till en kvarts miljard kronor. Nu jobbar killarna bakom 203 Web Group intensivt för att infria årets stora mål – att göra MyTaste till världens största matsajt.


I nya numret av Dagens Media berättar vi storyn om Sveriges just nu snabbast växande medieföretag – det digitala mediehuset 203 Web Group, som rymmer bland annat MyTaste (före detta Hittarecept), Allaannonser.se och Matklubben.se.

Deras närmaste mål, som ska uppnås före utgången av 2013, är att putta ner den amerikanska jätten Allrecipes.com från förstaplatsen över värld­ens största matsajter.

MyTaste finns snart i 40 länder, och genererar 23 miljoner besökare i månaden. Det innebär att ungefär sju miljoner besökare skiljer 203 Web Group från Allrecipes.com.

I dagsläget registerar sig 20 000 nya medlemmar per dag på MyTaste runt om i världen. Enligt bolagets plan kommer MyTaste att nå 15 miljoner medlemmar före utgången av 2014, vilket kan jämföras med Allrecipes.coms cirka 7 miljoner medlemmar.

– Vi har sagt att vi ska vara störst i världen vid årsskiftet, men vi är inte nöjda där, säger Jonas Söderqvist, en av 203 Web Groups grundare, i intervjun med Dagens Media, och fortsätter:

– Om vi får en lika stor marknadsandel i övriga länder som vi har i Sverige, då skulle vi ligga på över 300 miljoner besökare i månaden. Då är vi inte bara etta, utan vi är en så överlägsen etta att tvåan blir ointressant. Det är det som är målet.

Läs mer om 203 Web Groups resa – från baracken i skogen utanför Bålsta, det stora rättsbråket med Blocket, och internetbedrägeriet som resulterade i Allaanonser.se – i nya numret av Dagens Media, nummer 17, 2013.

DETTA ÄR 203 WEB GROUP

• 203 Web Group är ett digitalt mediehus som har inriktat sig på skalbara och automatgenerade produkter, SEO och användarvänlighet.

• Koncernens rymmer varumärkena MyTaste (före detta Hittarecept), Allaannonser.se, Matklubben.se, Gulans.se, Bilweb, Shopello och Flygstart.se.

• Bolaget grundades 2003 i Bålsta av Andereas Friis och Jonas Söderqvist, som idag äger 24,68 respektive 27,71 procent av bolaget. Andra storägare är Henrik Kvick AB (26,06 procent), Andreas Nissen genom bolaget Hegel AB (5,99), och NQI Netfonds ASA (5,32).

• Vd är, sedan februari 2013, Christoffer Johansson.

• 203 Web Group är noterat på Aktietorget. Just nu genomförs en spridningsemission i syfte att få in mer kapital och fler aktieägare.

• Bolaget har kontor i Stockholm och Barcelona, och antalet anställda är 52.

• 203 Web Group är verksamt i 37 länder.

• Under andra kvartalet 2013 uppgick 203 Web Groups omsättning till 13,3 (6,7) miljoner kronor. Rörelseresultatet var 2,5 (-0,6) miljoner kronor.

• 203 Web Groups sajter hade 71 miljoner besökare under andra kvartalet i år. Trafiken fördelas enligt följande i olika länder: Sverige 12 procent, Spanien 20, Brasilien 12, Polen 10, Italien 9, övriga marknader 37 procent.

• Hittarecept, bolagets flaggskepp, hade 21 miljoner besökare under andra kvartalet. Hittarecept bytte nyligen namn till MyTaste, ett gemensamt varumärke för samtliga marknader.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.