Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dentsus nya tjänst ska stärka varumärken

Publicerad: 7 Februari 2020, 08:11

”Det gäller att lägga en långsiktig strategi för hur man utvecklar sina utmärkande varumärkestillgångar”, säger Karl Kajbjer Gustavsson.

Foto: Dentsu Data Labs/Dentsu

Dentsu Data Labs rullar ut tjänst som ska hjälpa varumärken att nå ut i bruset. ”De utmärkande tillgångarna blir allt viktigare för att skapa effekt”, säger Karl Kajbjer Gustavsson på Denstu.


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisDentsu Data Labs

För att hjälpa kunder med att stärka varumärken och genomslagskraften har Dentsu Data Labs tagit fram en ny tjänst. 

Tjänsten ”distinctive brand assets” samlar in data som ger bolaget en översiktsbild över hur marknaden ser ut för den specifika kunden. 

– Vi ser att de utmärkande tillgångarna, distinctive assets, blir allt viktigare i dagens medie- och kommunikationslandskap för att skapa effekt utifrån den mediestrategi man använder sig av, säger Karl Kajbjer Gustavsson, strategichef på Dentsu till Dagens Media, och fortsätter:

– Det gäller att man har en strategi för hur man väljer att utveckla sina utmärkande tillgångar, något som gäller för samtliga branscher. Allt grundar sig i särskildringsaspekten mellan olika varumärken och vi vill hjälpa våra kunder med att maximera mental tillgänglighet till fysisk tillgänglighet genom ”distinctive efforts”.

I och med att folk i dag tenderar att ha ett allt kortare uppmärksamhetsspann blir det än viktigare att som företag ha en tydlig varumärkesidentitet, menar Karl Kajbjer Gustavsson och ger ett exempel:

– Ponera att man har låg observation, att ens annons visas under en ytterst kort tid i jämförelse med en annons som visas i ”fullscreen”. I ett sådant scenario blir de utmärkande tillgångarna viktiga, att en åskådare kan avkoda bolagets varumärke väldigt snabbt, vilket sker om bolaget har en tydlig identitet eller strategi för sin exponering. Ser man till en halvannons, med en lila färg som exempel, är det inte ovanligt att man avkodar färgen lila till bolaget Telia. Det gäller att lägga en långsiktig strategi för hur man utvecklar sina utmärkande varumärkestillgångar, säger Karl Kajbjer Gustavsson.

Pantea Movahed, senior insight manager på Dentsu, är den som har utvecklat produkten för Dentsu Data Labs. 

Patrik Karlsson

Reporter

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.