Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Den sociala sfären på nätet växer

Publicerad: 15 november 2011, 22:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Tillströmningen till de sociala medierna visar inga tendenser till att mattas av – och fortfarande är Facebook den sajt som användarna dras till.


Enligt .SE-stiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet 2011” så är 62 procent av internetanvändarna i dag aktiva i de sociala medierna, en ökning från förra årets 53 procent. Det populäraste nätverket är Facebook som 63 procent av alla internetanvändare över tolv år besöker.

I målgruppen 16-25 år är hela 96 procent av internetanvändarna aktiva på de sociala medierna.

Även vad gäller Twitter finns det största användandet i de yngre målgrupperna. De flitigaste twittrarna återfinns bland 16-25-åringarna, där 6 procent av internetanvändarna twittrar dagligen. 17 procent av målgruppen uppger att de twittrar, men mer sällan.

Bloggosfären är till stor del fortfarande en kvinnlig arena. De flitigaste bloggläsarna är flickor i åldern 12-15 år, där 52 procent dagligen läser bloggar. Motsvarande siffra för killar i samma ålder är 1 procent.

I målgruppen 26-35 år har kurvorna närmat sig varandra men kvinnodominansen är fortfarande stor, 26 procent av kvinnorna i målgruppen läser dagligen bloggar mot 10 procent för männen. Det är först i målgruppen 56-65 år som kurvorna möts, då läser 4 procent av både männen och kvinnorna bloggar dagligen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.