"Den andra vågen av digital innovation"

2017-10-26 10:14  

MEDIEDAGEN. Jacob Lovén och Tom Xiong berättar om hur Kina med världens största internetpopulation har fött en helt ny generation företag.

Jacob Lovén och Tom Xiong, som ligger bakom podden Den Digitala Draken, är först upp på scenen under Mediedagen, för att berätta om den andra vågen av digital innovation som är på väg att skölja över oss. Men istället mot väst är det mot öst vi ska vända blickarna, menar duon. Närmare bestämt Kina.

Kina har världens största internetpopulation och har fött en helt ny generation företag som Alibaba, Tencent och Didi som på rekordtid gått från att kopiera till att innovera.

– Vi brukar få frågan vad som gör Kina så relevant att studera. Då brukar vi systematiskt svara att man till och med kan ta ur Kina ur ekvationen, och kvar står världens största internetpopulation med ett onlinebeteende som ligger fem till tio år före oss. Det är det som gör det intressant att studera, inte nödvändigtvis Kina, säger Jacob Lovén på scenen.

Att den digitala sektorn står för 30 procent av dagens BNP-tillväxt i Kina, är något som de flesta inte vet, säger han. Utvecklingen för att digitala tjänster har blivit viktiga för Kina som land.

 – Vi i mediebranschen pratar om länder som har hoppat över desktop, och det stämmer verkligen in på Kina som är en mobileonly-marknad.

För att förstå den utveckling som skett i Kina kan man tänka sig den moderniseringsresa vi i Sverige har gått igenom på 50 år, och komprimera den till tio, säger Jacob Lovén.

– Om vi sen applicerar internet på det – då har vi Kina. På en marknad där kreditkort inte är etablerat, då blir mobilen det primära sättet att betala.

Digitala tjänster som Tinder blir även kulturellt viktigare i Kina, som är ett land där föräldrargenerationen haft en stor påverkan på de unga.

Vad som missas i medierapporteringen kring den nya kinesiska generationen, säger Tom Xiong, är att de är mycket mer globala än en 27-åring i exempelvis Stockholm.

– Den består av människor som pluggat utomlands och som är en mismatch av olika kulturer. De är radikalt annorlunda från en generation tillbaka. Och det är intressant hur den nya generationen växer och förändrar hela landet och ekonomin i grunden.

Jacob Lovén:

– Vi får ofta frågan hur vi kommer att påverkas av den utvecklingen, och vi brukar säga att det finns en direkt och indirekt påverkan. Det sker hela tiden ett ökat inflytande från Kina. Från politiskt håll hör vi om klimatavtalet till exempel, men om vi bortser från det och går tillbaka till de 400 miljoner unga vuxna kineser med pengar att spendera, så blir de såklart väldigt intressanta för varumärken.

Det leder till att inte bara varumärken, utan även Hollywood, mer och mer anpassar sig till målgruppens önskemål – vilket kommer att påverka även oss i Sverige.

­– Alla som reser hit från Kina hit tar ju även med sig sina digitala tjänster, och även det måste vi anpassa oss utefter. Annars kommer de att bege sig någon annanstans, säger Jacob Lovén och fortsätter:  

– Vi svenskar är bra på att slå oss på bröstet för att vi bygger digitala, globala bolag. Men den globala aspekten håller på att förändras. När vi rör oss utanför Sverige idag är det inte bara Silicon Valley-bolag vi måste konkurrera med, utan även de kinesiska. Eftersom vi alla kopierar varandra, kommer även våra digitala tjänster att börja forma sig utefter de kinesiska.

Tom Xiong lyfter fram WeChat som ett exempel på den här typen av bolag, som är huvudsättet för unga konsumenter i Kina att kommunicera med varandra. WeChat har successivt byggt lager på lager av nya tjänster för att göra målgruppen nöjd, som exempelvis mikrobetalnignar.

– Det har lett till att Wechat tar 35 procent av all spenderad mobiltid i Kina – hos 900 miljoner användare.  Det indikerar tydligt var vi är på väg om man har i åtanke hur mycket mer avancerat kinesernas digitala beteende är än vårt.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt