Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Dellchef ska vända Tradedoubler

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Efter flera år utomlands ville Philip Hallenborg hem till Sverige. Chefsjobbet på Tradedoubler passade perfekt.


Philip Hallenborg, ny Sverigechef på Tradedoubler. Foto: Johan Marklund. Varför nappade du på det här jobbet?- Jag har jobbat flera år utomlands, senast i Danmark som chef för marknadskommunikationen online inom EMEA på Dell. Nu kände jag och familjen att vi ville tillbaka till Sverige och erbjudandet från Tradedoubler var perfekt.

Genom Dell var du en stor kund till Tradedoubler, vad tar du med dig från kundsidan?

- Jag kan sälja online, jag vet hur optimeringar av sajter fungerar, vad som konverterar och hur man driver effektiva sajter.

Tradedoubler redovisade ett kraftigt minskat resultat för 2008 och har gjort sig av med nästan 40 personer den senaste tiden.

Hur står sig Tradedoubler i en lågkonjunktur?

- Eftersom jag är helt ny är jag inte rätt person att kommentera rapporten, men Tradedoubler har ett starkt erbjudande och är bra positionerade. När annonsörerna tittar på helheten ser de fördelarna med digital marknadsföring framför dyra pr- eller tv-kampanjer.

Vilka utmaningar ser du för Tradedoubler?

- Den första är att komma närmare kunderna i samspelet runt vilken typ av annonsering som ger vilken typ av avkastning och att få kunderna att inte bara titta på kostnad per avslut utan mer se vilken typ av produkt som är värd vilken kostnad. Sedan ska vi bli bättre på sök och att kommunicera att sök också är viktigt för varumärkesbyggnaden.

Finns det något du direkt tänker förändra på Sverigebolaget?

- Det vore förmätet att komma in och direkt ändra på en massa saker. Jag är väldigt imponerad av vad jag sett hittills i företaget, men visst vill jag sätta min ton på den svenska verksamheten, men vad är för tidigt att säga

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.