Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Delade meningar om The Times betalvägg

Publicerad: 3 November 2010, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Att The Times har tappat trafik sedan de låste sajten är alla överens om. Huruvida News Corp har tjänat på det i reda pengar råder det däremot delade meningar om.


Det var i slutet av maj som brittiska The Times, som första stora dagstidning, började ta betalt för allt innehåll på Thetimes.co.uk och Thesundaytimes.co.uk.

Nu släpper ägaren News Corp för första gången siffror för hur många som nappat på betalerbjudanet.

Totalt har The Times genomfört 105 000 transaktioner på sin betalsajt, varav hälften har varit månadsprenumerationer, uppger News Corp. Dessutom har runt 100 000 tecknat en kombinerad print/webb-prenumeration.

Men det råder delade meningar om The Times har tjänat eller förlorat pengar på att låsa sajten.

I dag har runt 60 procent av trafiken på sajtens förstasida försvunnit, rapporterar Techcrunch, från 6 miljoner unika besökare per månad till 2,4 miljoner. Samtidigt har antalet sidvisningar rasat med 90 procent, då det är när besökarna klickar som betalväggen slår in.

Enligt Techcrunchs beräkningar har The Time ändå tjänat på tilltaget. I dag drar man enligt bloggens beräkningar in 800 000 pund i månaden på prenumerationer och styckbetalningar, medan man enligt den gamla, öppna, modellen, tjänade runt 200 000 pund i annonsintäkter (baserat på antalet sidvisningar).

Men alla är inte lika positiva. En mediebyråchef som citeras av The Independent understryker att det av siffrorna inte framgår om de som köpt månadsabonnemang betalat fullt pris, eller om de inkluderar de som betalat 1 pund för en månads prövoperiod.

Han anser också att uppgifterna om att 100 000 tecknat en kombinerad prenumerarion är missvisande eftersom de flesta av dem använder sitt abonnemang för att läsa papperstidningen.

Andra pekar på att The Times, genom att låsa in sitt materal, förlorar sin möjlighet på lång sikt att delta i och påverka den allmänna debatten.

Läs mer här och här och här.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.