Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Debatt om mediebranschens framtid: "Det kommer att krävas specialister"

Publicerad: 3 Juli 2013, 14:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:40

Vilka kompetenser kommer att behövas i framtidens medieföretag? Den frågan debatterade Jan Helin, Thomas Mattson och Hanna Stjärne under onsdagen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Det var Almega som bjudit in till en paneldebatt på temat "Hur lockar framtidens mediebransch framtidens medarbetare"? Hanna Stjärne, publisher på Upsala Nya Tidning sade att de gärna rekryterar personer i gränslandet mellan medier och it.

– Jag rekryterat gärna folk som har drivit eget, eller som är i gränslandet mellan medier och it, både på marknad och redaktionellt. Den typen av driv och förmågan att se hur man omsätter det vi har till nya saker. Vi har många duktiga berättare, duktiga liverapporterare, medarbetare som kan tänka visuellt, men vi behöver lägga till en del av det drivet, sade hon.

Panelen fick också frågan om framtidens journalister kommer att behöva vara allkonstnärer.

– Det behövs inte bara generalister. Börjar man i enkel skala med att göra webbtv kommer man att vilja göra det professionellt. Då behöver man bildproducenter och programledare. Det kommer att krävas specialister eftersom mediehusen konkurrerar med varandra. Tittarna har samma krav på Expressen TV som på TV4. Varför ska kvalitén vara sämre när jag kan se båda på min I-tv eller plattv, sade Thomas Mattson, Expressens chefredaktör.

– Om jag skulle ge ett råd till en ung person idag skulle det vara att lära sig journalistik, källkritik, research och kombinera det med uxdesigner, vad gör de. Det är de som gör hur tjänst i mobilen ser ut, snarlikt vad en redigerare gör i en tidning. Det där skulle jag lära mig, det är viktig kompetens som alla behöver lära sig, sade Jan Helin, publisher på Aftonbladet.

Alla var överens om att journalistikutbildningarna inte har hunnit med i utvecklingen.

– JMK är sämst. Men det omöjligt att vara så i teknikens framkant som de resursstarka medieföretag som finns i Sverige. Det kan man inte kräva, sade Thomas Mattson.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.